Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Afet ve Travma Psikolojisi | PSY 490 | | | 4 + 0 | 4 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Travmatik olayların özelliklerini açıklayabilme |
2. Travmatik stresin nedenlerini ve sonuçlarını açıklamaya yönelik farklı teorileri karşılaştırabilme |
3. Travmatik olaylara maruz kalmanın klinik sonuçlarını tartışabilme |
4. Travmatize olmuş bireylerin durumunu değerlendirme sırasında önemli noktaları göz önünde bulundurabilme |
5. Yetişkinler ve çocuklar için travmatik klinik müdahale süreçlerini anlayabilme |
6. Psikolojik dayanıklılık/yılmazlık ve travma sonrası büyüme kavramlarını tartışabilme |
7. Travma alanında çalışan ruh sağlığı uzmanlarının kendi bakım sorumluluğunu anlayabilme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PSY335, PSY342, PSY346 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, afet ve travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, travmatik olaylara maruz kalan kişilerin deneyimleyebileceği tepkileri ve bu tepkilerin normal ve anormal boyutlarını kapsar. Aynı zamanda, travmatik stres yaşayan bireyler için müdahale yöntemlerini, psikolojik ilk yardımı ve travmatik olaylardan sonra psikososyal destek uygulamalarını tanıtır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Travma Çalışmalarının Tarihi |
2 | Travma Tanımı, Travma Türleri |
3 | Travma Sonrası Etkilerin Anlaşılması: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Akut Stres Bozukluğu |
4 | Travmanın Etkileri: Diğer Psikolojik ve Fiziksel Sağlık Sorunları |
5 | Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme, Travma Tedavisinde Temel İlkeler |
6 | Travma Tedavisinde Temel İlkeler |
7 | Afet Psikolojisi: Temel İlkeler, Uygulamalar, Psikososyal Etkiler |
8 | Afetlerde Psikososyal Müdahale Yaklaşımları: Psiko-Eğitim, Psikolojik İlk Yardım, Krize Müdahale |
9 | Afetlerin Çocuklar ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları |
10 | İkincil Travmatik Stres: Yardım Çalışanları, Travma Sonrası Büyüme |
11 | Göç, Savaş ve Terörün Psikolojik Etkileri |
12 | Cinsel ve Fiziksel Şiddet |
13 | Kayıp ve Yas |
14 | Küresel Salgınlarla Yaşanan Travmatik Deneyim ve Müdahale Yaklaşımları |
|
Kaynaklar: |
Gold, S. N. (Ed.). APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge (Volume I & II). American Psychological Association. 2017
Briere, J. N. ve Scott, C. Travma Terapisinin İlkeleri: Belirtiler, Değerlendirme ve Tedavi için Bir Kılavuz. (Çev.: B.D. Genç) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2016
Herman, J. Travma ve İyileşme (5. Baskı). (Çev.: Tosun, T.). Literatür Yayıncılık. 2016
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Van der Kolk, B. A. Beden Kayıt Tutar (Çev.: Cihanşümül Maral N.). Nobel Yaşam Yayınları. 2018 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders bir seminer olarak planlanmıştır. Derslere katılım zorunludur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sınıf Katılımı | 14 | %10 |
Midterm Exams | 2 | %50 |
Final/ Final | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 24,00 | 48,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 3 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 4 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 3 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 3 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 4 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 3 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 2 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 3 |