PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Afet ve Travma PsikolojisiPSY 4904 + 048,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Travmatik olayların özelliklerini açıklayabilme
2. Travmatik stresin nedenlerini ve sonuçlarını açıklamaya yönelik farklı teorileri karşılaştırabilme
3. Travmatik olaylara maruz kalmanın klinik sonuçlarını tartışabilme
4. Travmatize olmuş bireylerin durumunu değerlendirme sırasında önemli noktaları göz önünde bulundurabilme
5. Yetişkinler ve çocuklar için travmatik klinik müdahale süreçlerini anlayabilme
6. Psikolojik dayanıklılık/yılmazlık ve travma sonrası büyüme kavramlarını tartışabilme
7. Travma alanında çalışan ruh sağlığı uzmanlarının kendi bakım sorumluluğunu anlayabilme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerPSY335, PSY342, PSY346
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, afet ve travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, travmatik olaylara maruz kalan kişilerin deneyimleyebileceği tepkileri ve bu tepkilerin normal ve anormal boyutlarını kapsar. Aynı zamanda, travmatik stres yaşayan bireyler için müdahale yöntemlerini, psikolojik ilk yardımı ve travmatik olaylardan sonra psikososyal destek uygulamalarını tanıtır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, Travma Çalışmalarının Tarihi
2Travma Tanımı, Travma Türleri
3Travma Sonrası Etkilerin Anlaşılması: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Akut Stres Bozukluğu
4Travmanın Etkileri: Diğer Psikolojik ve Fiziksel Sağlık Sorunları
5Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme, Travma Tedavisinde Temel İlkeler
6Travma Tedavisinde Temel İlkeler
7Afet Psikolojisi: Temel İlkeler, Uygulamalar, Psikososyal Etkiler
8Afetlerde Psikososyal Müdahale Yaklaşımları: Psiko-Eğitim, Psikolojik İlk Yardım, Krize Müdahale
9Afetlerin Çocuklar ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları
10İkincil Travmatik Stres: Yardım Çalışanları, Travma Sonrası Büyüme
11Göç, Savaş ve Terörün Psikolojik Etkileri
12Cinsel ve Fiziksel Şiddet
13Kayıp ve Yas
14Küresel Salgınlarla Yaşanan Travmatik Deneyim ve Müdahale Yaklaşımları
 
Kaynaklar:
Gold, S. N. (Ed.). APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge (Volume I & II). American Psychological Association. 2017 Briere, J. N. ve Scott, C. Travma Terapisinin İlkeleri: Belirtiler, Değerlendirme ve Tedavi için Bir Kılavuz. (Çev.: B.D. Genç) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2016 Herman, J. Travma ve İyileşme (5. Baskı). (Çev.: Tosun, T.). Literatür Yayıncılık. 2016
 
Diğer Kaynaklar:
Van der Kolk, B. A. Beden Kayıt Tutar (Çev.: Cihanşümül Maral N.). Nobel Yaşam Yayınları. 2018
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders bir seminer olarak planlanmıştır. Derslere katılım zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Sınıf Katılımı14%10
Midterm Exams2%50
Final/ Final1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)144,0056,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)224,0048,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)140,0040,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.3
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.3
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.3
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.4
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.3
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.2
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.4
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.2
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.3
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.3