PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İmalat ve Hizmet Sistemleri Planlanması IIIE 366324 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İmalat ve hizmet sistemleri planlama problemlerine ilişkin temel kavramları ve konuları tanımlar,
2. Stokastik envanter, ana üretim çizelgeleme, malzeme ihtiyaç planlaması, kapasite ihtiyaç planlaması, üretim çizelgeleme ve montaj hattı dengeleme problemlerini çözer,
3. Üretim çizelgeleme problemlerini çözmek için matematiksel programlama modellerini formüle edebilecektir.
4. Üretim çizelgeleme modellerini çözmek için optimizasyon yazılımı GAMS'ı kullanma becerileri geliştirir
5. Takım çalışmasına yatkın olma
6. Etik ve mesleki konuların farkında olma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE227,IE232
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İmalat ve hizmet sistemlerindeki planlama konularına giriş mahiyetinde tasarlanmış iki ardışık dersten ikincisidir. İkinci derste kapsanan konular rassal ve bağımsız talepli stok yönetimi, master plan çizelgeleme, kapasite gereksinim planlaması, itme esaslı üretim sistemleri (MRP, MRP II), üretim aktivite kontrol (farklı üretim sistem örnekleri için çizelgeleme, öncelik kuralları), proje yönetimi, çekme esaslı üretim sistemleri (tam zamanlı üretim ve kanban)
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Stok Kontrolü Teknikleri: ABC Analizi
2Stokastik ve Bağımsız Talep Stok Yönetimi: sürekli gözden geçirmeli modeller
3Stokastik ve Bağımsız Talep Stok Yönetimi: periyodik gözden geçirmeli modeller
4Stokastik ve Bağımsız Talep Stok Yönetimi: tek periyotlu modeller
5Ana Üretim Planlaması: Stok, montaj ve sipariş amaçlı üretim ortamları, ana üretim çizelgesi, söz vermeye elverişlilik, son montaj çizelgesi
6Malzeme İhtiyaç Planlaması: Üretim/sipariş parti büyüklükleri, malzeme listesi, ürün ağacı, malzeme ihtiyaç planlaması (MRP), Teslim süresi denkleştirme için bağımlı talep envanter sistemleri ve karar verme hiyerarşisi
7Malzeme İhtiyaç Planlaması: Parti boyutlandırma sorunları, Emniyet stoklarının uygulanması ve emniyet teslim süreleri. İmalat Kaynak Planlaması (MRP II) ve çeşitleri.
8Kaba Kapasite Planlaması (KKP): üretim planlama ve kontrol sisteminde RCCP'nin rolü, RCCP teknikleri , RCCP kararları
9Kapasite İhtiyaç Planlaması (KİP): KİP mantığı, KİP hesaplaması, ileri ve geri çizelgeleme
10Üretim Çizelgeleme: İmalat süresi, imalat süresini azaltma yöntemleri (operasyon çakıştırma, operasyon bölme), çizelgeleme teknikleri (ileri yönlü çizelgeleme, geri yönlü çizelgeleme, sonsuz yükleme, sonlu yükleme), iş seçme ve yükleme kuralları
11Üretim Çizelgeleme: çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması, çizelgeleme kriterleri (performans ölçütleri), atölye yapıları (tek makine, paralel makineler, akış tipi atölye, genel atölye)
12Üretim Çizelgeleme: Çeşitli atölye yapılarında çizelgeleme problemlerinin çözümü için algoritmalar
13Üretim Çizelgeleme: montaj hattı dengelemesi
14İtme Üretim Sistemleri: Tam zamanında üretim (TZ), tam zamanında üretim felsefesi, kanban sistemleri
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
1. S.N. Chapman, The Fundamentals of Production Planning and Control, Prentice Hall, 2006. 2. D.W. Fogarty, J.H. Blackstone, and T.R. Hoffmann, Production and Inventory Management, South Publishing, 1991. 3. S. Nahmias, Production and Operations Analysis (6th ed.), McGraw-Hill, 2010. 4. S.L. Narasimhan, D.W. McLeavey, P. Billington, and P.J. Billington, Production Planning and Inventory Control, Prentice Hall, 1995. 5. E.A. Silver, D. Pyke, and R. Peterson, Inventory Management and Production Planning and Control (3rd ed.), Wiley, 1998. 6. T.E. Vollmann, W.L. Berry, and D.C. Whybark, Manufacturing Planning and Control Systems (3rd ed.), Irwin, 1992.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 4 saat ders. Öğretim üyesi, derslerde sadece seçilmiş önemli kavram ve noktaları işleyecek ve derslerde işlenen materyalle ilgili problemler çözecektir. Derslerde sunulan materyale aşina olmak ve sınıf tartışmalarına katılmak için, öğrencilerin önceki derslerde kapsanan materyali yeni derse katılmadan önce okumaları beklenir. Öğrenciler derslere hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacaklar ve tartışmadan faydalanacaklar. Öğrenciler, ödevlerini yaparken takımlar halinde çalışacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%20
Ara sınav2%60
Final sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor