Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çevirmenler için Türkçe Dilbilgisi | TINS 189 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, metinleri anlamak için çeşitli eleştirel okuma/düşünme stratejileri kullanır. |
2. Türkçeden İngilizceye beceri transferi gerçekleşir |
3. "Öğrenciler, metinlerdeki dil yapılarını analiz ederek, metinde anlamın nasıl yaratılacağı konusunda farkındalık kazanırlar |
4. Başka sözcüklerle ifade etme ve özetleme teknikleriyle ilgili uygulama yaparlar |
5. Çeviri bağlamında kendi görüşlerini akıcı ve doğru bir şekilde ifade ederler |
6. Öğrenciler çeviri sürecinde doğru kelime seçimi, doğru dilbilgisi ve yazım, uygun üslup ve kendini yaratıcı biçimde ifade etme gibi özellikler içeren, kaynak metine eşdeğer nitelikte metinler üretirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Türkçe dil becerilerinin ve anlama yeteneğinin geliştirilmesi, seçilen metinler aracılığıyla sağlanacaktır. Dilbilgisi kurallarının sunulması ve dilin bağlam içinde analiz edilmesi yapılacaktır. Yeni kelimeler ve terimler tanıtılacak, aktif okuma yoluyla eleştirel düşünme, problem çözme, çıkarım yapma ve mantıklı sonuçlar çıkarma becerileri geliştirilecektir. Çeviri bağlamında, Türk edebiyatı eserleri, bilimsel metinler ve denemeler dil bilgisi, kelime seçimi, bağlam ve anlatım teknikleri açısından analiz edilecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanıtımı; okuma becerileri ile anlama alıştırmaları: hızlı okuma, tarama ve özetleme Türkçe Dilbilgisi: İsimler, Sıfatlar; Zamirler |
2 | Konuşma dili vs yazılı dil; "dil-kültür-medeniiyet", okuma becerileri: çıkarımlar yapmak vs tahmin etmek, Türkçe Dilbilgisi: Belirteçler, Edatlar. |
3 | Türkçe'deki ses kuralları; "dil ve iletişim", okuma becerileri: problem çözme ve başka sözcüklerle ifade etme Türkçe Dilbilgisi: Bağlaçlar, Ünlemler |
4 | "Türkçe'deki kelime kuralları (ekler, birleşik kelimeler); "dil ve toplum", okuma becerileri: mantıklı akıl yürütme Türkçe Dilbilgisi: Fiiller" |
5 | Dilbilimsel yapı, anlam ve işlev; "dil ve düşünce", okuma becerileri: metin analizi ve bilgi değerlendirmesi Türkçe Dilbilgisi: Fiiller |
6 | Edebi dil, imgeler, çağrışımsal ve denotatif (belirtici) anlam, metaforlar (mecazi ifadeler); metaforik anlamın çevirisi; kısa hikaye; okuma becerileri: açık/örtük anlamı çözümleme, Türkçe Dilbilgisi: Fiiller |
7 | Soyut vs somut düşünme: eleştirel denemeler; okuma becerileri: arka plan bilgisine dayalı düşünce kalıplarını yeniden organize etme Türkçe Dilbilgisi: İsim fiiller / Sıfat-fiiller |
8 | Ara sınav |
9 | Bilimsel söylem ve çeviri kavramı: bilimsel makaleler; okuma becerileri: yargı oluşturma ve mantıklı görüşler ortaya koyma Türkçe Dilbilgisi: Zarflar |
10 | Çeviri çalışmaları; Türkçe Dilbilgisi: Çekim ekleri |
11 | Çeviri çalışmaları; Türkçe Dilbilgisi: Yapım ekleri |
12 | Çeviri çalışmaları; Türkçe Dilbilgisi: Cümle yapıları |
13 | Çeviri çalışmaları; Türkçe Dilbilgisi: Cümle yapıları |
14 | Çeviri çalışmaları; Türkçe Dilbilgisi: Anlambilim |
|
Kaynaklar: |
Mehmet Hengirmen Türkçe Temel Dilbilgisi Başkent Repro, Ankara 2006
Yazım Kılavuzu Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2012 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Nermi Uygur Dilin Gücü Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2015
Paul Ricoeur Çeviri Üzerine Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2008
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
• Öğrencilerin, derse gelmeden önce metinleri okumaları ve verilen analitik çalışmaları yapmaları gerekmektedir.
• Sınıf etkinliklerine katılmaları gerekmektedir.
• Ders Türkçe olarak verilmektedir.
• Dersin her aşamasında aktif öğrenci katılımı önemlidir.
• Düzenli devamsızlık zorunludur. Öğrencilerin tüm derslere düzenli katılmaları beklenmektedir. Eğitmen, aşırı devamsızlık (toplamda 10 saatten fazla) nedeniyle öğrenciyi dersten bırakma yetkisine sahiptir. Resmi olarak dersten çekilmemek “FF” notuna, devamsızlık ise derste “NA” notuna neden olabilir.
• Semester boyunca iki ara sınav, bir sunum, bir dönem ödevi ve bir final sınavı bulunmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Sınıf Katılımı | 42 | %3 |
Sözlü Sunum | 1 | %5 |
Derse Devamsızlık | 42 | %2 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |