PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Adi Diferansiyel Denklemlerin Teorik YaklaşımlarıMATH 4073 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dersleri tamamladıktan sonra öğrenciler bazı sınır değer ve özdeğer problemlerini çözebileceklerdir. Ayrıca skaler diferansiyel denklemlerden matris diferansiyel denklemlere nasıl geçileceğini bilecekler. Ayrıca yardımcı denklemden alınan bazı bilgileri kullanarak diferansiyel denklemlerin sıfırları hakkında nasıl bilgi elde edeceklerini de öğrenecekler. Son olarak, verilen skaler denklemlerin şeklinin Liouville dönüşümlerini kullanarak nasıl değiştirileceğini öğrenecekler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Diferansiyel eşitsizliklere giriş, Gronwall lemması, çözümlerin varlığı ve tekliği üzerine Picard yöntemi, vektör ve matris diferansiyel denklemler, n'inci mertebeden diferansiyel denklemler ve çözümlerin Wronskian'ları, karmaşık değerli diferansiyel denklemler, sınır değer ve özdeğer problemleri, salınım teorisi, Liouville dönüştürmek
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Diferansiyel eşitsizlikler, Gronwall lemması
3Çözümlerin varlığı (Picard yöntemi)
4Çözümlerin devamı
5Vektör değerli diferansiyel denklemler
6Matris diferansiyel denklemi
7Karmaşık değerli diferansiyel denklem sistemi
8Keyfi mertebeden diferansiyel denklemler
9Karşılık gelen diferansiyel operatörler
10Diferansiyel denklemlerin çözümlerinin Wronskian'ı
11Sınır Değer Problemleri
12Özdeğer Problemleri
13Diferansiyel denklem çözümlerinin sıfırları, Sturm karşılaştırma teoremi
14Liouville dönüşümü
 
Kaynaklar:
Introduction to Theoretical Aspects of Ordinary Differential equations, Albert K. Erkip, METU Library, 1992; Lectures on Ordinary Differential Equations, Witold Hurewicz, The MIT Press, 1958, ISBN: 0262 58001 2
 
Diğer Kaynaklar:
Theory of Ordinary Differential Equations, Earl A. Coddington, Norman Levinson, McGraw-Hill Book Company, 1955, ISBN: 0898747554; Lectures on Ordinary Differential Equations, Einar Hille, Addison-Wesley Publishing Company, 1968, ISBN: 020153083X
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders. Derslere katılım zorunludur. Öğrencilerin (dersi yükseltmek için alanlar ve FF/FD notuyla başarısız olanlar hariç) final sınavına girmek için toplam derslerin en az %60'ına katılmaları beklenir. Aksi takdirde öğrenci NA notuyla başarısız olur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%20
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)111,0011,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)101,0010,00
6Ev ödevleri24,008,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)210,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.2
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.2
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.4
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.4
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4