Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Derin Kazılar ve İstinat Yapıları | CE 462 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Öğrenciler, önerilen bir inşaat projesini etkileyebilecek derin kazı problemlerinin belirlenmesi hakkında bilgi edinirler. |
2. 2. Öğrencilere farklı istinat duvarı yapım teknikleri hakkında bilgi verilir. |
3. 3. Öğrenciler, farklı durumlar için tutucu yapıların seçimindeki parametrelerin belirlenmesi konusunda bilgi edinirler. |
4. 4. Öğrencilere farklı yanal destek teknikleri ve bunların jeoteknik mühendislik projelerine uygulanması, farklı tipte toprak istinat yapılarının tasarımında kullanılan bazı jeoteknik programlar hakkında bilgi verilir. |
5. 5. Öğrenciler, çok sayıda jeoteknik durumda çeşitli istinat yapı tekniklerinin uygunluğunu değerlendirme ve gerekli tasarım hesaplamalarını yapma konusunda bilgi edinirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE362 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders derin kazılarda kullanılacak istinat yapılarının tasarımına giriş dersidir. Dersin içeriğinde istinat duvarı çeşitleri, istinat sistemlerine etkiyen su basıncı ve buna bağlı sorunlar, istinat sistemlerine etkiyen yanal toprak basıncı, yanal destek elemanları hakkında giriş seviyesinde konular yer almaktadır. Farklı tipte istinat duvarları için bilgisayar uygulamaları dersin kapsamında kullanılmaktadır. İstinat sistemlerinin arkasındaki zeminin yanal ve düşey yer değiştirmeleri ilgili değerlendirmeler ve istinat duvarlarının yenilme modları da dersin kapsamındadır.Toprak ve kaya zeminlerde serbest şevli kazılar ile derin kazıların enstrümantasyonu ve izlenmesi konuları da ders içeriğinde yer alır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | İstinat Duvarı Tipleri (Konsol ve Ağırlık Tipi Duvarlar) |
3 | İstinat Duvarı Tipleri (Yatay Destekli Sistemler) |
4 | İstinat Duvarlarına Etkiyen Su Basınçları |
5 | İstinat Duarlarına Etkiyen Toprak Basınçları |
6 | Zemin Ankrajları ve İç Destekler (Giriş - Temel Tasarım Prensipleri) |
7 | Zemin Çivileri (Giriş - Temel Tasarım Prensipleri |
8 | Derin Kazılar için İstinat Duvarlarının Tasarım ve Analiz Prensipleri |
9 | Konsol ve Ağırlık Tipi İstinat duvarlarında Örnek Limit Denge Analizleri |
10 | Ağırlık Tipi İstinat Duvarları için Bilgisayar Programı Uygulamaları |
11 | Konsol Tipi İstinat Duvarları için Bilgisayar Programı Uygulamaları |
12 | İstinat Duvarları Arkasında Yatay ve Düşey Deplasmanlar |
13 | Derin Kazıların Aletsel Enstrümantasyon ve İzlenmesi |
14 | Zemin ve Kaya Birimlerde Serbest Şevli Kazılar |
|
Kaynaklar: |
Puller, M. Deep Excavations: A practical Manual Thomas Telford 2003 0-7277-3130-5
Ergun, M.U. Derin Kazı Projelerinin İlkeleri: Bir Özet ODTÜ 2016 978-975-429-351-7 |
|
Diğer Kaynaklar: |
No |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat teorik ders işlenecektir. İlaveten verilecek ödevlerde öğrencilerin bilgisayar programları yardımıyla çözümlemeler yapması beklenecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Aktiviteler | 3 | %30 |
Sınıf Katılımı | 14 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |