Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hidrolik Yapıların Projelendirilmesi | CE 477 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler su alma yapıları ve mühendislikte ki önemleri hakkında yeterli bilgi kazanır. |
2. Öğrenciler hidrolik yapıların proje debilerinin hesabı ve proje safha ve işlemleri hakkında bilgi edinir. |
3. Öğrenciler su alma yapıları, taban su çıkş yapılarını, dolusavak yapılarını, enerji kırma ve su alma ağız yapılarını projelendirebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE-371 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders şu konuları kapsamaktadır: Hidrolik yapılara ve baraj tasarım kavramlarına giriş. Derivasyon yapıları, dip çıkışlar ve dip savaklar, dolusavaklar, enerji kırıcılar ve su alma yapılarının tasarımı. Hidrolik kayıplar, vorteks oluşumu, kontrol kapakları ve vanalar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş; dersin kapsamı, barajların tipleri, bölümleri ve yapım amaçları |
2 | Derivasyon yapılarının tasarımı; tasarım deşarjının ve derivasyon tünellerinin sayısının belirlenmesi |
3 | Derivasyon yapısının boyutlarının optimizasyonu, derivasyon yapılarının hidroliği, tasarım safha ve işlemleri. |
4 | Taban çıkışlarının tasarımı; taban çıkışlarının amacı, tasarım deşarjının belirlenmesi, tasarım ilkeleri ve hidrolik |
5 | Gözönünde bulundurulması gerekenler ve değerlendirmeler, akım tipleri ve deşarj denklemi, hava sürüklenmesi ve kavitasyon |
6 | Dolusavak yapılarının tasarımı; genel hususlar, tasarım deşarjının belirlenmesi |
7 | Üstten akmalı tipi dolusavak yapıları |
8 | Ön, yan, labirent ve şaft dolusavakları |
9 | Çıkış tipi dolusavak yapıları (serbest düşüşlü, şutlu ve basamaklı dolusavaklar) |
10 | Enerji kırma yapıları (sıçrama havuzları, dalma havuzları, eğri sırtlı havuzlar) |
11 | Su alma yapılarının tasarımı; genel hususlar, tasarım deşarjının belirlenmesi |
12 | Hidrolik bileşenler, iletim ağız yapıları |
13 | Yandan, önden ve düşü (kuyu) tipi su alma yapıları |
14 | Haznelerden su alan ağız yapıları, yüksek ve düşük yüke sahip su alma ağız yapıları |
|
Kaynaklar: |
Instructor’s course notes |
|
Diğer Kaynaklar: |
Vischer, D.L. and Hager, W.H., Dam Hydraulics, Wiley & Sons., 1998
Novak, P., Moffat,, A.I.B., Nalluri, C. and Narayanan, R., Hydraulic Structures, Taylor & Francis, 2007
Roberson, J.A., Cassidy, J.J. and Chaudhry, M.N., Hydraulic Engineering, Wiley & Sons., 1998
Khatsuria, R.M., Hydraulics of Spillways and Energy Dissipators, Marcel Dekker , 2005
Şentürk, F., Hydraulics of Dams and Reservoirs, Water Resources Publications, 1994
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat ders yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 4 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |