PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Hidrolik Yapıların ProjelendirilmesiCE 4773 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler su alma yapıları ve mühendislikte ki önemleri hakkında yeterli bilgi kazanır.
2. Öğrenciler hidrolik yapıların proje debilerinin hesabı ve proje safha ve işlemleri hakkında bilgi edinir.
3. Öğrenciler su alma yapıları, taban su çıkş yapılarını, dolusavak yapılarını, enerji kırma ve su alma ağız yapılarını projelendirebilecektir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCE-371
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders şu konuları kapsamaktadır: Hidrolik yapılara ve baraj tasarım kavramlarına giriş. Derivasyon yapıları, dip çıkışlar ve dip savaklar, dolusavaklar, enerji kırıcılar ve su alma yapılarının tasarımı. Hidrolik kayıplar, vorteks oluşumu, kontrol kapakları ve vanalar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş; dersin kapsamı, barajların tipleri, bölümleri ve yapım amaçları
2Derivasyon yapılarının tasarımı; tasarım deşarjının ve derivasyon tünellerinin sayısının belirlenmesi
3Derivasyon yapısının boyutlarının optimizasyonu, derivasyon yapılarının hidroliği, tasarım safha ve işlemleri.
4Taban çıkışlarının tasarımı; taban çıkışlarının amacı, tasarım deşarjının belirlenmesi, tasarım ilkeleri ve hidrolik
5Gözönünde bulundurulması gerekenler ve değerlendirmeler, akım tipleri ve deşarj denklemi, hava sürüklenmesi ve kavitasyon
6Dolusavak yapılarının tasarımı; genel hususlar, tasarım deşarjının belirlenmesi
7Üstten akmalı tipi dolusavak yapıları
8Ön, yan, labirent ve şaft dolusavakları
9Çıkış tipi dolusavak yapıları (serbest düşüşlü, şutlu ve basamaklı dolusavaklar)
10Enerji kırma yapıları (sıçrama havuzları, dalma havuzları, eğri sırtlı havuzlar)
11Su alma yapılarının tasarımı; genel hususlar, tasarım deşarjının belirlenmesi
12Hidrolik bileşenler, iletim ağız yapıları
13Yandan, önden ve düşü (kuyu) tipi su alma yapıları
14Haznelerden su alan ağız yapıları, yüksek ve düşük yüke sahip su alma ağız yapıları
 
Kaynaklar:
Instructor’s course notes
 
Diğer Kaynaklar:
Vischer, D.L. and Hager, W.H., Dam Hydraulics, Wiley & Sons., 1998 Novak, P., Moffat,, A.I.B., Nalluri, C. and Narayanan, R., Hydraulic Structures, Taylor & Francis, 2007 Roberson, J.A., Cassidy, J.J. and Chaudhry, M.N., Hydraulic Engineering, Wiley & Sons., 1998 Khatsuria, R.M., Hydraulics of Spillways and Energy Dissipators, Marcel Dekker , 2005 Şentürk, F., Hydraulics of Dams and Reservoirs, Water Resources Publications, 1994
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat ders yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ödev4%20
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0