Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çok Kriterli Karar Verme | IE 404 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çok kriterli karar problemlerini tanıma yeteneği |
2. Fayda teorisini anlama |
3. Çok kriterli karar verme problemlerini belirlilik ve belirsizlik altında formüle etme ve çözme |
4. Karar verme problemlerini çözmek için bilgisayar araçlarını kullanabilme pratiği |
5. Takım çalışmasına iştirak |
6. Etik hususlarda farkındalık gelişimi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders nicel karar analizini kapsamaktadır. Konular üç ana kısma ayrılmıştır: karar analizine genel giriş, çokkriterli karar analizi, ve çok amaçlı optimizasyon. İlk kısımda insanların karar verme biçimleri ve bazı karar tuzakları kapsanmaktadır. Düzenlenmiş rasyonel karar verme sürecinin erdemleri vurgulanmaktadır. İkinci kısımda karar verme esaslarının (değerler, amaçlar, seçenekler, ölçütler, ödünleşimler, belirsizlikler) düzenlenmesine, çoknitelikli yararlılık teorisine (MAUT), kesinlik halinde analitik hiyerarşi sürecine (AHP), ve belirsizlik halinde karar verme ağaçlarına giriş yapılmaktadır. Katma değerli risk yönetimi de tartışılmaktadır. Son olarak, üçüncü kısımda optimizasyon ve hedef programlama işlenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Değişik karar verme durumları. Tarihi olarak YA alanıyla ilgisi |
2 | Karar vermenin arka planı ve formel tanımı |
3 | Hedefler ve alt hedeflerin belirlenmesi. |
4 | Çok amaçlı problemlere tek amaçlı yaklaşım |
5 | Hedef programlama yaklaşımı |
6 | Analitik hiyerarşi süreci |
7 | Analitik hiyerarşi süreci'nin artırımları |
8 | Belirsizlik altında problemler |
9 | Belirsizlik altında problemler ve fayda teorisi |
10 | Tek ölçütlü problemler için fayda fonksiyonları |
11 | Belirsizlik ve fayda bağımsızlığı altında çok ölçütlü problemler |
12 | Çok ölçütlü fayda fonksiyonunun değerlendirilmesi |
13 | Karar verme uygulamalarının gözden geçirilmesi |
14 | Karar vermede ileri seviye konular |
|
Kaynaklar: |
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Thomson-Brooks/Cole, 2004.
H. Raiffa, Decision Analysis: Introductory Lectures on Choices under Uncertainty, Addison-Wesley, 1968.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
R.L. Keeney and H. Raiffa, Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993.
R.L. Keeney, Value Focused Thinking: A Path to Creative Decision Making, Harvard University Press, 1996. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat teorik ders. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 2 | %15 |
Proje | 1 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |