PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Dönüşüm Süreçlerinde Mekanın Yeniden Üretimi, Politikalar ve AktörlerKENT 565593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yer, mekan, alan kavramlarının farkları üzerinden "kent mekanını" kavramak
2. Kent mekanının üretimi ve yeniden üretilmesi süreçlerini etkileyen çok boyutlu faktörleri ve aktörleri tanımlamak
3. Sermaye birikim süreçlerinde yapılı çevreye yapılan yatırımların önemini kavramak
4. Kentsel dönüşüm uygulamalarının kent mekanının üretimindeki araçsal rolünü anlamak
5. Kentsel dönüşüm uygulamalarının ardındaki güç ve sermaye ilişkilerini ortaya koymak
6. Kamu yararı, katılımcılık gibi kavramların kentsel dönüşüm uygulamalarını nasıl şekillendirdiğini tartışmak
7. Türkiye'nin kentleşme süreci ve kentsel dönüşüm politikalarını ekonomi politik tartışmalar ekseninde değerlendirmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

KENT 565 dersi kapsamında, kentsel dönüşüm uygulamalarının tasarım, proje, uygulama ve geri izleme süreçlerinde etkili olan ekonomik, sosyal ve politik faktörler ile sürecin farklı aşamalarında rol alan aktörler bütüncül bir biçimde ele alınarak, kent mekanının yeniden üretimini etkileyen ekonomik güç dengelerini, eşitsiz küresel gelir dağılımını, sermaye birikim süreçlerini ve değişen politik ilişki ağlarını birlikte ele alarak, kent mekanının yeniden üretiminde çok önemli bir araç olarak kentsel dönüşüm uygulamalarının karar alma ve uygulama süreçlerinde belirleyici olan dinamikleri ortaya koymayı hedeflemektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin tanıtımı - Yer, mekan, alan kavramlarının temelleri
2Kentsel mekan / kent mekanı üzerine tartışmalar - Mekanın üretimi tartışmasına giriş
3Mekanın üretimi - Sosyal mekan, temsil mekanları, mekan temsilleri
4Mekanın üretimi - Kent mekanını şekillendiren ekonomik ve politik unsurların tanımlanması
5Mekanın üretimi - Sermaye birikim süreçleri üzerinden tarihsel bir analiz çerçevesi
6Kentsel dönüşüm, yapılı çevre yatırımları, büyük-ölçekli projeler ile sermaye birikiminin ikinci ve üçüncü çevrimi arasındaki ilişki
7Ara sınav
8Kentsel dönüşüm uygulamalarının karar alma ve uygulama süreçlerini belirleyen güç ve yetki ilişkileri
9Kentsel dönüşüm uygulamalarının meşruluk zemini: Kamu yararı ve katılımcılık
10Kentsel dönüşüm uygulamalarının yönteişimi: Aktörler arası koordinasyon, rekabet ve iş birliği
11Türkiye'nin kentleşme hikayesinin ekonomi-politik perspektiften okunması - Sermaye birikimi, güç ve yetki ilişkileri
12Türkiye'nin kentsel dönüşüm uygulamalarının ekonomi
13Seçilen kentsel dönüşüm projelerinin karar alma ve uygulama süreçlerindeki ekonomik, politik ve sosyal dinamiklerin analizi
14Seçilen kentsel dönüşüm projelerinin karar alma ve uygulama süreçlerindeki ekonomik, politik ve sosyal dinamiklerin analizi
15
 
Kaynaklar:
Henri Lefebvre (2019). Mekanın Üretimi. Sel Yayıncılık. ISBN: 978-975-570-676-4 David Harvey (2015). Sermayenin Mekanları: Eleştirel Bir Coğrafyaya Doğru. Sel Yayıncılık. ISBN: 978-975-570-574-3
 
Diğer Kaynaklar:
Asuman Türkün (2013). Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul'da Kentsel Dönüşüm Projeleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. ISBN: 978-605-399-334-6 Tarık Şengül (2009). Kentsel Çelişki ve Siyaset. İmge Yayınları. ISBN: 978-975-533-607-7
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders kapsamında on dört hafta boyunca dersin ilgili elemanı ders anlatımı gerçekleştirilecektir. Sözlü sunumun yanı sıra, kolektif algoritma üretme çalışması, grup içi tartışma, reaksiyon tartışmaları da dersin ilgili haftalarında uygulanacaktır. Dersin son iki haftasındaki anlatımlara öğrenciler yapacakları kısa sunumlarla katkı sunacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%35
Ödev1%25
Final sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor