Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Siyaset, Politika ve Planlama | CRP 389 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel siyaset, kentsel politika ve kamu politikası üzerine temel tartışmaları ve kavramsallaştırmaları tanıtmak. |
2. Yerel ölçekteki karmaşık karar alma ve planlama süreçlerini ortaya koymak, |
3. Yerel karar alma süreçlerinde ulusal/bölgesel ve yerel düzeydeki iktidar yapıları hakkında temel bilgi sağlamak, |
4. Güncel kentsel politika sorunları ile kentleşme/planlama problemleri üzerine eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek, |
5. Türkiye’nin yerel/kentsel siyaset dinamiklerine dair teorik ve pratik bilgi edinmek, |
6. Yerel siyaset ile politika yapma arasındaki ilişkiyi açıklamak, |
7. Büyüme, yoksulluk, göç ve demokrasi gibi alanlardaki politika çözümlerini değerlendirmek, |
8. Kentsel yönetişim rejimlerinin ve katılımcı karar alma ile planlamanın temellerini kavramak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kentsel politika ve planlama süreçlerinin yönetsel boyutunu ortaya çıkarmayı, kent ölçeğindeki politika yapıcı aktörleri farklı rollerine göre tanımayı ve yerel/kentsel ölçekteki karar alma dinamiklerinin arkasındaki iktidar ve siyaset ilişkisini tartışmayı amaçlamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş – Temel Kavramlar |
2 | Kentsel Politika Bir Kamu Politikası Olarak |
3 | Tarihsel Perspektifte Kentsel Siyaset |
4 | Yerel Düzeyde Siyasal Süreçler ve Karar Alma Mekanizmalarının Analizi Kentsel Siyasette Liderliğin Rolü – Kentsel Politik Liderlik |
5 | Kentsel Yönetişim ve Kentsel Koalisyon Teorileri |
6 | Çok Düzeyli Yönetişim ve Kentsel Ölçek Değişimi |
7 | ARA SINAV |
8 | Küresel Dönemde Kentsel Siyaset ve Politika Sorunları:Kentsel Demokrasi ve Katılım |
9 | Küresel Dönemde Kentsel Siyaset ve Politika Sorunları:Kentsel Yoksulluk, Sosyal Dışlanma, Sosyo-Mekânsal Ayrışma |
10 | Küresel Dönemde Kentsel Siyaset ve Politika Sorunları:Yerel Ekonomik Gelişme ve Büyüme |
11 | Küresel Dönemde Kentsel Siyaset ve Politika Sorunları:Göç, Kent İçi Hareketlilikler ve Nüfus Akışları |
12 | Küresel Dönemde Kentsel Siyaset ve Politika Sorunları:Yoğun Kentleşme ve Kentsel Yapılı Çevrede Büyük Ölçekli Yatırımlar (Mini Quiz) |
13 | Türkiye’de Yerel/Kentsel Ölçekte Kentsel Siyasetin, Planlama Süreçlerinin ve Politika Yapımının Dinamikleri |
14 | Türkiye’de Planlama Süreçlerini ve Politika Yapımını Şekillendiren Merkezi/Yerel Aktörlerin Değerlendirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Levine, M. A. Urban Politics: Cities and Suburbs in a Global Age Routledge 2020 978-1138604346
Saunders, P. Urban Politics: A Sociological Interpretation Routledge 2013 978-0415851879
Davies, J.S. ve Imbroscio, D. L. Theories of Urban Politics Sage 2008 978-1412921626
Fainstein, N. I. ve Fainstein, S. S. Urban Policy under Capitalism Sage 1982 978-0803917972
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Şengül, T. Kentsel Siyaset ve Çelişki Imge 2009 978-9755336077
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin yürütücüsü, on dört hafta boyunca dersleri kendisi anlatır. Her derste haftanın konusuyla ilgili temel kavramları tanıtarak teorik tartışmalar başlatır ve dersin sonunda tartışılan konulara ilişkin öğrenci yorumlarını, tepkilerini ve katkılarını almak üzere sözü öğrencilere bırakır. Öğrencilerin başarıları; kısa sınav (mini quiz), ara sınav (vize) ve final sınavı ile değerlendirilir. Ayrıca ders süresince yapılan tartışmalara öğrencilerin katılımı da değerlendirme kriterleri arasındadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 1 | %15 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Sınıf Katılımı | 1 | %5 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 1 | 6,00 | 6,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 2 | 10,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 1 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |