PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Matematiksel Biyolojiye GirişMATH 4223 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Fark denklemlerinin kararlı hal çözümünün, periyodik çözümünün ve m-döngülerinin tanımlarını öğrenir.
2. Bir kararlı durum çözümünün yerel kararlılık analizini, periyodik çözümü ve fark denklemlerinin m-döngülerini ve Örümcek Ağı yöntemini öğrenir.
3. Çatallanma teorisini, bazı çatallanma türlerini ve gecikme farkı denklemlerini öğrenin
4. Öğrendikleri teoriyi yaklaşık lojistik denklemlere uygularlar.
5. Popülasyon modelleri, Nicholson-Bailey modeli, konukçu-parazit modelleri ve yırtıcı-av modelleri gibi fark denklemlerinin bazı biyolojik uygulamalarını öğrenir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Doğrusal fark denklemleri. Doğrusal olmayan fark denklemleri. Kararlı durum çözümü. Periyodik çözüm. M-döngüleri. Yerel istikrar. Örümcek ağı yöntemi. Çatallanma teorisi. Eyer düğümü çatallanması. Dirgen çatallanması. Transkritik çatallanma. Dönem ikiye katlama (çevirme) çatallanma. Yaklaşık lojistik denklem. Gecikme farkı denklemleri. Popülasyon modelleri, Nicholson-Bailey modeli, konukçu-parazit modelleri ve yırtıcı-av modelleri gibi fark denklemlerinin biyolojik uygulamaları.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Doğrusal Fark Denklemleri: Temel Tanımlar ve Gösterimler
2Doğrusal Fark Denklemleri: Birinci Dereceden Denklemler
3Doğrusal Fark Denklemleri: İkinci Dereceden ve Yüksek Dereceden Denklemler
4Doğrusal Fark Denklemleri: Birinci Dereceden Doğrusal Sistemler
5Doğrusal Olmayan Fark Denklemleri: Temel Tanımlar ve Gösterimler
6Doğrusal Olmayan Fark Denklemleri: Birinci Mertebeden Denklemlerde Yerel Kararlılık ve Örümcek Ağı Yöntemi
7Doğrusal Olmayan Fark Denklemleri: Çatallanma Teorisi
8Doğrusal Olmayan Fark Denklemleri: Çatallanma Teorisi ve Yaklaşık Lojistik Denklem
9Doğrusal Olmayan Fark Denklemleri: Birinci Mertebe Sistemlerde Yerel Kararlılık
10Doğrusal Olmayan Fark Denklemleri: Bir Salgın Modeli ve Gecikme Farkı Denklemleri
11Fark Denklemlerinin Biyolojik Uygulamaları
12Fark Denklemlerinin Biyolojik Uygulamaları
13Fark Denklemlerinin Biyolojik Uygulamaları
14Fark Denklemlerinin Biyolojik Uygulamaları
 
Kaynaklar:
An Introduction to Mathematical Biology; Linda J.S. Allen; Pearson / Prentice Hall; 2007; 978-0130352163
 
Diğer Kaynaklar:
Matematical Biyology; R.W. Shonkwiler, J. Herod; Springer; 2009; 978-0-387-70983-3 Matematical Biyology; J. Murray; Springer; 2002; 0-387-95223-3
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders verilmektedir. Katılım zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50'sine katılmaları beklenir. Aksi takdirde öğrenciler NA notuyla başarısız olurlar.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%60
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)215,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.3
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.3
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4