Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İşitsel Peyzaj | IAGR 566 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İşitsel peyzaj kavramını yapılı çevre ve iç mekân tasarımı bağlamında tanımlar ve açıklar. |
2. Mekânsal deneyim ve algının ses yoluyla nasıl şekillendiğini analiz eder. |
3. İşitsel peyzaj analizinde kullanılan yöntem ve teknikleri uygular. |
4. Farklı işitsel peyzaj örneklerini karşılaştırarak eleştirel değerlendirme yapar. |
5. Akademik araştırma ve yazım becerilerini kullanarak işitsel peyzaj üzerine nitelikli çalışmalar üretir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu yüksek lisans dersi, işitsel peyzaj (soundscape) kavramını yapılı çevre bağlamında incelemektedir. Mimarlık ve iç mekân tasarımıyla bütünleşik olarak mekân, mekânsal algı, deneyim ve sesin temel bileşenleri ele alınır. Ders kapsamında, işitsel peyzaj çalışmalarının teorik çerçevesi, tarihsel gelişimi ve metodolojik yaklaşımları derinlemesine tartışılır. Öğrencilerden, akademik düzeyde değerlendirme ve araştırma becerilerini geliştirmeleri beklenir. Bu amaçla, çeşitli metinler üzerinden yapılan eleştirel okumalar ve tartışmalar yoluyla kapsamlı bir analiz süreci yürütülür. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zekâ, işitsel peyzajların yaratımı, ses verisi sentezi ve çevresel ses analizinde kullanılabilir. Öğrenciler, AI araçlarıyla alternatif akustik ortamlar tasarlayabilir, ses kayıtlarını sınıflandırabilir ve mekânsal deneyimi yapay zekâ destekli olarak değerlendirebilir. Bu sayede hem yaratıcı hem analitik beceriler geliştirilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: İşitsel peyzaj kavramı |
2 | İşitsel peyzaj tanımı ve bileşenleri |
3 | Beklenti, algı, uygunluk |
4 | Bağlamsal deneyim |
5 | Mimarlıkta işitsel peyzaj: Mimari ve mekansal analiz |
6 | Yapılı çevrede yer alan işlevler |
7 | Yapılandırılmış tartışma |
8 | Günlük hayattaki sesler ve işitsel peyzajın sınıflandırılması |
9 | Literatürdeki işitsel peyzaj araştırmaları ve yöntemler |
10 | Ses ve işitsel peyzaj üzerine nesnel konular |
11 | Ses ve işitsel peyzaj üzerine öznel konular |
12 | Sesin gürültü değil, kaynak olarak değerlendirilmesi ve toplama etkisi |
13 | Nasıl işitsel peyzaj araştırması tasarlanır? |
14 | Final sunumları |
|
Kaynaklar: |
MURRAYR. SCHAFER OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE, THE TUNING OF THE WORLD DESTINY BOOKS 1994 978-0-89281-455-8
Papatya Nur DOKMECI YORUKOGLU PowerPoint Slides and Lecture Notes Unpublished
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Papatya Nur DOKMECI YORUKOGLU, Jian KANG Analysing Sound Environment and Architectural Characteristics of Libraries through Indoor Soundscape Framework ARCHIVES OF ACOUSTICS
Papatya Nur DOKMECI YORUKOGLU, Jian KANG Development and testing of Indoor Soundscape Questionnaire for evaluating contextual experience in public spaces BUILDING ACOUSTICS
BARRY BLESSER, LINDA-RUTH SALTER SPACES SPEAK, ARE YOU LISTENING? THE MIT PRESS
Ed. COLIN RIPLEY, MARCO POLO, ARTHUR WRIGGLESWORTH IN THE PLACE OF SOUND – ARCHITECTURE, MUSIC, ACOUSTICS CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING
YI-FU TUAN SPACE AND PLACE UNIVERSITY OF MINNESOTA PRESS
E RELPH PLACE AND PLACELESSNESS PION LIMITED
BILL HILLIER, JULIENNE HANSON THE SOCIAL LOGIC OF SPACE CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
LORIN W. ANDERSON, DAVID R. KRATHWOHL, PETER W. AIRASIAN, KATHLEEN A. CRUIKSHANK, RICHARD E. MAYER, PAUL R. PINTRICH, JAMES RATHS, MERLIN C. WITTROCK. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives Abridged Edition
Krathwohl, David R. (2002). "A revision of Bloom's taxonomy: An overview". Theory Into Practice (Routledge) 41 (4): 212–218.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders etkileşimli öğrenme temelleri aracılığıyla yürütülür. Oryantasyon, öğretmeye dayalı olmaktan çok araştırmaya dayalıdır. Öğrencilerden bilişsel işlem boyutlarını takip eden 9 görevi aşamalı olarak yerine getirmeleri beklenmektedir. Okumak ve araştırmak kurs boyunca ana görevlerdir. İşitsel peyzaj araştırmalarına ilişkin temel bilgileri aktarmak için her derste görsel ve işitsel medyayı içeren sunumlar yer alır. Ders saatlerinde yapılandırılmış tartışmalar ve kuramsal bilgilerin aktarılması önemli rol oynamaktadır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 9 | %45 |
Sözlü Sunum | 1 | %15 |
Sınıf Katılımı | 1 | %10 |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 4 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 3 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 4 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 3 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 3 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 3 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 4 |