PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Ses ve AlgıDSGN 630693 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ses ve algı ile ilgili temel terminolojiyi tanımlamak (Bilişsel Süreç Boyutu (CPD) -1)
2. İşitsel peyzaj ve mekansal algı faktörlerini listelemek (CPD-1, 2)
3. Sessel, mekansal ve iç mekan çevre algısını etkileyen faktörleri belirlemek (CPD-1, 2)
4. Literatürde sunulan benzer çalışmaları ve araştırmaları gözden geçirerek ses, mekan ve iç mekan çevre algısının yönlerini sınıflandırmak (CPD-3)
5. Bileşenleri belirtmek; (1) sonik ortam ve (2) mekansal algı (CPD-1)
6. Her bileşeni ayrıntılı olarak açıklamak (CPD-1)
7. Literatürden konuyla ilgili ilgili makaleleri seçmek (CPD-1)
8. Verilen makalelerin amacını ve metodolojik yönlerini açıklamak (CPD-2)
9. Verilen makalelerin faktörlerini ve sonuçlarını tanımlamak (CPD-3)
10. Verilen makalelerde ilgili kavramın yönlerini değerlendirmek (CPD-5)
11. Bir vaka çalışması önermek (CPD-6)
12. Yayınlanabilir bir taslak araştırma makalesi hazırlamak (CPD-6) 1
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders, kullanıcıların bakış açısıyla mekanın iki önemli unsuru olan ses ve algı üzerinde yoğunlaşmaktadır. Ses yönü, fiziksel, fizyolojik ve psikolojik boyutları incelenerek ayrıntılı olarak ele alınır. Genel ses ortamı ve bunun mekansal tasarımın önemli bir unsuru olarak nasıl davrandığı, işitsel mimari, ses ortamı, yaşam ortamı ve iç mekan ses manzarası gibi yeni ortaya çıkan terminolojiler temel tartışma noktaları arasındadır. Ders kapsamında Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Çevre ve Yapı Laboratuvarı kullanılarak sesin fiziksel boyutlarına ilişkin veri toplama yöntemleri ve mimari ölçümler işlenmektedir. Ayrıca mekansal tasarımın önemli bir faktörü olarak algı tartışılıyor ve bununla ilgili çeşitli omurga okumaları tartışılıyor. Anket ve anket tasarımı ve analizi bu dersin ana bölümlerinden biri olarak entegre edilmiştir. akustik mekânlar, kapalı ve açık mekânlarda kullanıcıyı çevreleyen fiziksel çevre üzerinde aydınlatma, akustik, termal ve hava kalitesi de dahil olmak üzere. Mekanın en önemli unsurları olan fiziksel çevre ve etkileyen diğer görsel ve algısal faktörler de bağlamsal deneyim kapsamında ele alınmaktadır. Bu nedenle mekânlarda fiziksel çevrenin algılanması ve kullanıcının bağlamsal deneyimiyle bütünleştirilmesi incelenecek ve tartışılacaktır. Ders, daha önce yapılan ilgili çalışmalara ilişkin çeşitli değerlendirmeleri ve karşılaştırmalı çalışmalarla derinlemesine analiz ve tartışmaları içermektedir. Öğrencilerden dersin sonunda derleyip yayınlanabilir bir araştırma makalesi hazırlamaları beklenmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Konunun ilk literatür taraması ve anlaşılması üzerine öğrenci değerlendirmesi ve tartışma
3İlgili araştırmalara ilişkin eleştirel literatür taraması
4Ses nedir? Sonik yönleri keşfetmek
5Sesi nasıl ölçeriz? Ses ortamında veri toplama yöntemleri
6Bina türleri ve işlevleri nelerdir? Alan kullanımının temel mantığı
7Mimariyi ve mekanı nasıl değerlendiriyoruz?
8Çalışma tasarımı ve vaka alanı üzerine sözlü sunum
9Mekansal algı nedir? Mekansal tasarımda kullanıcı algısının önemi
10Mekansal algıya ilişkin verileri nasıl topluyoruz? Öznel algıyı ortaya çıkarma yöntemleri
11Anketler ve ilgili bulgular
12Toplanan veriler nasıl analiz edilir ve raporlanır?
13Vaka çalışmasının sonuçlarına ilişkin sözlü sunum
14Dönem sonu çalışması önerisi ve taslak makale
 
Kaynaklar:
MURRAYR. SCHAFER OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE, THE TUNING OF THE WORLD DESTINY BOOKS 1994 978-0-89281-455-8 JAMES P. COWAN ARCHITECTURAL ACOUSTICS DESIGN GUIDE MCGRAW-HILL 2000 0-071-35938-9 WILLIAM J. CAVANAUGH ARCHITECTURAL ACOUSTICS: PRINCIPLES AND PRACTICE JOHN WILEY & SONS 2010 978-0470190524 YI-FU TUAN SPACE AND PLACE UNIVERSITY OF MINNESOTA PRESS 2011 978-8166-3877-2 BILL HILLIER, JULIENNE HANSON THE SOCIAL LOGIC OF SPACE CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS 1997 0-521-23365-8
 
Diğer Kaynaklar:
RACHEL BROWN, LORRAINE FARRELLY MATERIALS AND INTERIOR DESIGN LAURENCE KING PUBLISHING 2012 978-1-85669-759-0 BARRY BLESSER, LINDA-RUTH SALTER SPACES SPEAK, ARE YOU LISTENING? THE MIT PRESS 2007 978-0-262-02605-5 E RELPH PLACE AND PLACELESSNESS PION LIMITED 1976 0-85086-055-5 FRANCIS D.K. CHING ARCHITECTURE, FORM, SPACE, AND ORDER JOHN WILEY & SONS 1996 0-471-28616-8 SIMON UNWIN ANALYSING ARCHITECTURE ROUTLEDGE 2009 0-203-88090-0 LORIN W. ANDERSON, DAVID R. KRATHWOHL, PETER W. AIRASIAN, KATHLEEN A. CRUIKSHANK, RICHARD E. MAYER, PAUL R. PINTRICH, JAMES RATHS, MERLIN C. WITTROCK A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives Abridged Edition 2000 978-0801319037
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğrencilerin ders içindeki araştırma ve analizleri entelektüel çalışmalarıyla yönlendirdikleri etkileşimli ve araştırmaya dayalı öğretim. Ders kapsamında temel kavramların açıklanmasına yönelik olarak verilecektir. Fakülte Laboratuvarı ve ekipmanları, öğrenciler tarafından belirlenen yöntemlerin uygulanması ve önerilen araştırmalar için veri toplanması amacıyla kullanılacaktır. Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yapı Fiziği ve Çevre Laboratuvarı'nın ilgili uygulama ve ödevlerde kullanılması planlanmaktadır. Toplanan verilerin analiz edilmesi amacıyla SPSS istatistiksel analiz programı kullanılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev4%40
Laboratuvar1%10
Sınıf Katılımı1%20
Sözlü Sunum2%20
Alan Çalışması1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor