PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Veri Bilimine GirişCENG 4743 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Gerçek dünyadaki uygulamalar ve veri bilimcileri tarafından kullanılan araçları, veri bilimindeki temel kavramları anlamak
2. Dağınık veri kümelerini temizlemek ve yeniden şekillendirmek ve görselleştirmek
3. Doğrusal regresyon analizi gerçekleştirmek
4. Sınıflandırma ve kümelendirme yöntemlerini kullanma ve uygulama
5. Sonuçları değerlendirmek ve verilere dayalı kararlar almak
6. Sonuçları etkili bir şekilde iletmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Verileri elde etmek, temizlemek, analiz etmek, keşfetmek ve görselleştirmek için araçlar ve yazma programları kullanarak veri bilimine giriş; veriye dayalı çıkarımlar yapmak ve kararlar almak; ve sonuçları etkili bir şekilde iletmek. Veri işlemeyi öğrenme, istatistik ve makine öğrenimi ile veri analizi, bilgi görselleştirme ile veri iletişimi, en yeni teknikleri kullanarak verilerle çalışma.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Students are encouraged to use generative AI tools to support their coursework, including assignments and projects. These tools can help analyze theoretical concepts, evaluate practical outcomes, and improve problem-solving skills. However, they should be viewed as tools rather than replacements for independent work. Students must critically evaluate AI-generated content, as such tools may produce misleading information or cite non-existent sources.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Veri bilimine giriş
2Veri bilimi süreçleri
3Veri bilimi araçları
4Diziler ve vektörleştirilmiş hesaplama
5Veri keşfi, veri birleştirme, veri entegrasyonu
6Veri biçimleri, veri toplama, örnekleme
7Veri normalleştirme, gürültü giderme, dönüştürme, eksik değerler, temizleme
8Özellik çıkarma
9Boyutsal küçültme
10Keşif ve veri görselleştirme
11Tanımlayıcı istatistikler
12Verilerden öğrenme: regresyon, naive bayes, nearest neighbours
13Proje Sunumları
14Proje sunumları
 
Kaynaklar:
Joel Grus. Data Science from Scratch: First Principles with Python. O’Reilly. 2015. ISBN: 149190142X.
 
Diğer Kaynaklar:
Wes McKinney. Python for Data Analysis. O’Reilly. 2013. ISBN: 978-1-449-31979-3. John Paul Muller, Luca Massaron. Python for Data Science. Wiley. 2019. ISBN: 978-1-119-54762-4.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler yüzyüze yapılacaktır. Öğrencileri önemli konuları daha detaylı araştırmaya teşvik etmek için bir dizi ev ödevi kullanılacaktır. Öğrencilerden, bazı veri bilimi problemlerini etkili kod geliştirme, sonuçların analizi ve sunumu ile çözmek için bir dönem projesi geliştirmek üzere ekipler halinde çalışmaları istenecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%20
Ara Sınav1%20
Proje1%40
Final Sınavı1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri34,0012,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)14,004,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)16,006,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)14,004,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.2
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.2
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.3
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.2
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0