Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hukuk Muhakemeleri Kanunu'na Göre Tahkim | HUK 661 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tahkim kavramı ve işleyişi hakkında fikir sahibi olmak |
2. Uyuşmazlık çözümü bağlamında tahkimin rolü ve önemi konusunda farkındalık yaratmak |
3. Tahkim yargılamasının devlet mahkemelerinde cereyan eden yargılamaya nazaran sağladığı üstünlüklerin neler olduğunu kavramak |
4. Tahkim türleri hakkında bilgi sahibi olmak |
5. Tahkim yargılaması ile devlet mahkemelerinde cereyan eden yargılama arasındaki ilişkinin kavranmasını sağlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste esas itibari ile Hukuk Muhakemleri Kanunu hükümlerine göre cereyan eden tahkim türü ele alınıp incelenecektir. Anılan derste öncelikli olarak kavramsal olarak tahkim, tahkimin çeşitli ölçütler baz alınmak suretiyle yapılan tasnifleri hakkında bilgi verildikten sonra tahkime elverişlilik, tahkim sözleşmesi, hakemlerin sayısı, seçimi, hakem sözleşmesi, hakemlerin bağımsızlığı ve tarafsızlığı, hukuki statüsü, hakları, yükümlülükleri, yetkileri, sorumluluğu, tahkim yargılamasının genel ilkeleri, işleyişi ve sona ermesi üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kavramsal olarak tahkim ve türleri |
2 | Tahkime elverişlilik, tahkim sözleşmesi, tanımı şartları, hukuki niteliği ve anılan sözleşmenin hükümleri |
3 | Hakem olabilmek için varlığı gereken şartlar, hakemlerin sayısı ve seçimi |
4 | Hakem sözleşmesi ile hakemlerin bağımsızlığı ve tarafsızlığı |
5 | Tahkim yargılaması bağlamında hakemlerin hukuki statüsü ve hakları |
6 | Hakemlerin yükümlülükleri ve yetkileri |
7 | Tahkim yargılamasının genel ilkeleri |
8 | Tahkim yargılamasında bazı kurumların özel olarak irdelenmesi, tahkim sürecinde devlet mahkemelerinin yardımı ve müdahalesi ile tahkimde yargılama giderleri |
9 | Tahkim yargılamasının sona ermesi |
10 | Hakemlerde dava açılması, davaya cevap ve karşı dava açılması |
11 | Tahkim yargılamasının yürütülmesi, duruşma icrası, delillerin toplanması, bilirkişi incelemesi ve keşif |
12 | Hakem kararının alınması, içeriği, bildirilmesi, tavzihi, düzeltilmesi ve tamamlanması |
13 | Hakem kararlarına karşı gidilebilecek hukuki bir yol olarak iptal davası |
14 | Hakem kararlarının maddi anlamda kesin hüküm oluşturması ve yargılamanın iadesi davasına konu kılınabilmesi |
|
Kaynaklar: |
Süha, Tanrıver, Medeni Usul Hukuku, Cilt II, 2. Bası, Ankara, 2022. Mustafa Serdar Özbek, Tahkim Hukuku, C.I ve II, Ankara, 2020. İbrahim Özbay/Yavuz Korucu, Hukuk Muhakemeleri Kanunu Çerçevesinde Tahkim, Ankara, 2016. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, karar tahlilleri, öğrencilerin yer yer teorik bazlı tartışmalara katılımının sağlanması, uygulamada ortaya çıkan sorunlara temas edilip çözüm aranması. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 3 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 3 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |