Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Medeni Yargılamaya Hakim Olan İlkeler | HUK 652 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Medeni Usul Hukuku formasyonunun oluşmasına katkı sağlamak ve usul hukuku kurumlarına bakış bağlamında yeni bir perspektif kazanılmasına yardımcı olmak. |
2. Medeni Usul Hukukunun felsefesi amacı ve ideolojisi hakkında öğrencileri bilgilendirmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste yer yer diğer yargılama hukuklarıyla da karşılaştırmalı olarak medeni usul hukuku bağlamında işlerlik kazanan tasarruf ilkesi, resen harekete geçme ilkesi, taraflarca getirilme ilkesi, resen araştırma ilkesi, iddia ve savunmanın teksibi ilkesi, yargılamanın hakim tarafından yürütülmesi ilkesi, yargılamanın taraflarca yürütülmesi ilkesi, yazılılık ve sözlülük ilkeleri, doğrudan doğruyalık ilkesi, uygulanacak hukuku mahkeme bilir ilkesi, aleniyet ilkesi, usul ekonomisi ilkesi, hukuki dinlenilme hakkı ile adil yargılanma hakkına riayet ilkeleri, hakimin tarafların talepleri ile bağlı olması ilkesi, dellilerin hakim tarafından serbstçe değerlendirilmesi ilkesi ile dürüstlük ilkesi ele alınıp ayrıntılı biçimde incelenecek ve yer yer bazı tespit ve değerlendirmelerde bulunulacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yargılama ilkelerinin doğuşu, tarihsel gelişimi, medeni yargılama hukukunun amacı ile olan ilişkisi |
2 | Tasarruf ilkesi ile resen harekete geçme ilkeleri |
3 | Taraflarca getirilme ilkesi ve hakimin davayı aydınlatma ödevi |
4 | Resen araştırma ilkesi |
5 | İddia ve savunmanın teksifi ile yargılamanın yürütülmesine ilişkin ilkeler |
6 | Yazılılık ve sözlülük ilkeleri ile doğrudan doğruyalık ilkesi |
7 | Uygulanacak hukuku mahkeme bilir (jura novit curia) ilkesi |
8 | Aleniyet ilkesi |
9 | Usul ekonomisi ilkesi |
10 | Hukuki dinlenilme hakkına riayet ilkesi |
11 | Adil yargılanma hakkına riayet ilkesi |
12 | Hakimin tarafların talepleri ile bağlı olması ilkesi |
13 | Dellilerin hakim tarafından serbestçe değerlendirilmesi ilkesi |
14 | Dürüstlük ilkesi ve tarafların gerçeği söyleme ödevi |
|
Kaynaklar: |
Süha Tanrıver, Medeni Usul Hukuku C.I, 5. Bası, Ankara, 2023.
Yavuz Alangoya, Medeni Usul Hukukunda Vakıaların ve Dellilerin Toplanmasına İlişkin İlkeler, İstanbul, 1979.
Aziz Serkan Arslan, 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu Çerçevesinde Medeni Usul Hukukunda Delillerin Toplanması ve Doğrudanlık İlkesi, Ankara, 2012.
Ramazan Arslan, Medeni Usul Hukukunda Dürüstlük Kuralı, Ankara, 1989.
Nur Bolayır, Hukuk Yargılamasında Dellilerin Toplanmasında Tarafların ve Hakimin Rolü, İstanbul, 2014.
Nur Bolayır, Medeni Usul Hukukunda Hakimin Hukuku Resen Uygulaması, İstanbul, 2019.
Nesibe Kurt Konca, Medeni Usul Hukukunda Alenilik İlkesi, Ankara, 2011.
Nesibe Kurt Konca, Medeni Usul Hukukunda Doğruyu Söyleme Yükümlülüğü, Ankara, 2016.
Nedim Meriç, Medeni Yargılama Hukukunda Tasarruf İlkesi, Ankara, 2011.
Muhammet Özekes, Medeni Usul Hukukunda Hukuki Dinlenilme Hakkı, Ankara, 2013.
Cumhur Rüzgaresen, Medeni Muhakeme Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesi, Ankara, 2014.
Mehmet Kamil Yıldırım, Medeni Usul Hukukunda Dellillerin Değerlendirilmesi, İstanbul, 1990.
Sezin Aktepe Artık, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Medeni Usul Hukukunda Adil Yargılanma Hakkı, Ankara, 2014.
Emel Hanağası, Medeni Yargılama Hukukunda Silahların Eşitliği İlkesi, Ankara, 2016. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, karar tahlilleri, öğrencilerin yer yer teorik bazlı tartışmalara katılımının sağlanması, uygulamada ortaya çıkan sorunlara temas edilip çözüm aranması. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 3 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 3 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 3 |