PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Medeni Yargılamaya Hakim Olan İlkelerHUK 6523 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Medeni Usul Hukuku formasyonunun oluşmasına katkı sağlamak ve usul hukuku kurumlarına bakış bağlamında yeni bir perspektif kazanılmasına yardımcı olmak.
2. Medeni Usul Hukukunun felsefesi amacı ve ideolojisi hakkında öğrencileri bilgilendirmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste yer yer diğer yargılama hukuklarıyla da karşılaştırmalı olarak medeni usul hukuku bağlamında işlerlik kazanan tasarruf ilkesi, resen harekete geçme ilkesi, taraflarca getirilme ilkesi, resen araştırma ilkesi, iddia ve savunmanın teksibi ilkesi, yargılamanın hakim tarafından yürütülmesi ilkesi, yargılamanın taraflarca yürütülmesi ilkesi, yazılılık ve sözlülük ilkeleri, doğrudan doğruyalık ilkesi, uygulanacak hukuku mahkeme bilir ilkesi, aleniyet ilkesi, usul ekonomisi ilkesi, hukuki dinlenilme hakkı ile adil yargılanma hakkına riayet ilkeleri, hakimin tarafların talepleri ile bağlı olması ilkesi, dellilerin hakim tarafından serbstçe değerlendirilmesi ilkesi ile dürüstlük ilkesi ele alınıp ayrıntılı biçimde incelenecek ve yer yer bazı tespit ve değerlendirmelerde bulunulacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yargılama ilkelerinin doğuşu, tarihsel gelişimi, medeni yargılama hukukunun amacı ile olan ilişkisi
2Tasarruf ilkesi ile resen harekete geçme ilkeleri
3Taraflarca getirilme ilkesi ve hakimin davayı aydınlatma ödevi
4Resen araştırma ilkesi
5İddia ve savunmanın teksifi ile yargılamanın yürütülmesine ilişkin ilkeler
6Yazılılık ve sözlülük ilkeleri ile doğrudan doğruyalık ilkesi
7Uygulanacak hukuku mahkeme bilir (jura novit curia) ilkesi
8Aleniyet ilkesi
9Usul ekonomisi ilkesi
10Hukuki dinlenilme hakkına riayet ilkesi
11Adil yargılanma hakkına riayet ilkesi
12Hakimin tarafların talepleri ile bağlı olması ilkesi
13Dellilerin hakim tarafından serbestçe değerlendirilmesi ilkesi
14Dürüstlük ilkesi ve tarafların gerçeği söyleme ödevi
 
Kaynaklar:
Süha Tanrıver, Medeni Usul Hukuku C.I, 5. Bası, Ankara, 2023. Yavuz Alangoya, Medeni Usul Hukukunda Vakıaların ve Dellilerin Toplanmasına İlişkin İlkeler, İstanbul, 1979. Aziz Serkan Arslan, 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu Çerçevesinde Medeni Usul Hukukunda Delillerin Toplanması ve Doğrudanlık İlkesi, Ankara, 2012. Ramazan Arslan, Medeni Usul Hukukunda Dürüstlük Kuralı, Ankara, 1989. Nur Bolayır, Hukuk Yargılamasında Dellilerin Toplanmasında Tarafların ve Hakimin Rolü, İstanbul, 2014. Nur Bolayır, Medeni Usul Hukukunda Hakimin Hukuku Resen Uygulaması, İstanbul, 2019. Nesibe Kurt Konca, Medeni Usul Hukukunda Alenilik İlkesi, Ankara, 2011. Nesibe Kurt Konca, Medeni Usul Hukukunda Doğruyu Söyleme Yükümlülüğü, Ankara, 2016. Nedim Meriç, Medeni Yargılama Hukukunda Tasarruf İlkesi, Ankara, 2011. Muhammet Özekes, Medeni Usul Hukukunda Hukuki Dinlenilme Hakkı, Ankara, 2013. Cumhur Rüzgaresen, Medeni Muhakeme Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesi, Ankara, 2014. Mehmet Kamil Yıldırım, Medeni Usul Hukukunda Dellillerin Değerlendirilmesi, İstanbul, 1990. Sezin Aktepe Artık, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Medeni Usul Hukukunda Adil Yargılanma Hakkı, Ankara, 2014. Emel Hanağası, Medeni Yargılama Hukukunda Silahların Eşitliği İlkesi, Ankara, 2016.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, karar tahlilleri, öğrencilerin yer yer teorik bazlı tartışmalara katılımının sağlanması, uygulamada ortaya çıkan sorunlara temas edilip çözüm aranması.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Final Sınavı1%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi3
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi4
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi3
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi4
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi3
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi4
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi3
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 3
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 3
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi4
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 4
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi4
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak3
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi3
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak3
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi3