Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Pratik UML | CENG 358 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Nesne Yönelimli Kavramların Anlaşılması: Öğrenciler, Nesne Yönelimli Programlamanın (OOP) temel prensiplerini ve bunun gibi prensiplerin faydalarını, kapsülleme, kalıtım, polimorfizm ve soyutlama gibi kavramları sağlam bir şekilde anlayacaklar. |
2. UML Diyagramlarında Yeterlilik: Öğrenciler, kullanım durumu diyagramları, sınıf diyagramları, nesne diyagramları, sıra diyagramları, işbirliği diyagramları, etkinlik diyagramları, durum diyagramları, bileşen diyagramları ve dağıtım diyagramları gibi çeşitli UML diyagramlarını oluşturabilecek ve yorumlayabilecekler. |
3. Rasyonel Birleşik Süreç (RUP) Uygulaması: Öğrenciler, RUP metodolojisini ve bu metodolojinin aşamalarını (başlangıç, açıklama, yapı ve geçiş) ve RUP kullanarak yazılım geliştirme sürecinde yer alan rolleri ve sorumlulukları öğrenecekler. |
4. Analiz ve Tasarım Becerileri: Öğrenciler, gerçek dünya senaryolarını analiz etme ve uygun UML diyagramlarına dönüştürme becerileri geliştirecekler. Bu sayede sistemleri etkili bir şekilde modelleyebilecek, önemli bileşenleri tanımlayabilecek ve nesneler arasındaki ilişkileri kurabilecekler. |
5. Etkili İletişim: Öğrenciler, görsel modelleme tekniklerini kullanarak yazılım tasarımını ve sistem davranışını etkili bir şekilde iletebilmeyi geliştirecekler. UML diyagramları kullanarak karmaşık fikirleri ve etkileşimleri aktarabilecek, paydaşlar ve takım üyeleriyle etkili iletişim kurabilecekler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | CENG 218 |
|
Dersin Tanımı:
Nesne yönelimli kavramların gözden geçirilmesi. Rasyonel Birleşik Süreç. UML temelleri. Kullanım durumu diyagramları. Sınıf diyagramları ve ilişkiler, Nesne diyagramları. Davranışsal diyagramlar, Sıra diyagramları, işbirliği diyagramları, etkinlik diyagramları, durum diyagramları. Uygulama diyagramları, bileşen diyagramları, dağıtım diyagramları. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Konu: Nesne Yönelimli Kavramların Gözden Geçirilmesi Nesne Yönelimli Programlamanın (OOP) prensiplerine giriş Kapsülleme, kalıtım, polimorfizm ve soyutlama gibi temel kavramlar OOP'nin faydaları ve avantajları |
2 | Rasyonel Birleşik Süreç (RUP) RUP metodolojisinin genel bakışı RUP aşamaları: başlangıç, açıklama, yapı ve geçiş RUP'deki roller ve sorumluluklar RUP'nin yazılım geliştirmedeki faydaları |
3 | UML Temelleri Birleşik Modelleme Dili'nin (UML) tanıtımı UML diyagramlarının genel bakışı UML gösterimleri ve sembollerin anlaşılması |
4 | Kullanım Durumu Diyagramları Kullanım durumu diyagramlarının tanımı ve amacı Kullanım durumu diyagramı elemanları: aktörler, kullanım durumları ve ilişkiler Etkili kullanım durumu diyagramları oluşturma yönergeleri |
5 | Sınıf Diyagramları ve İlişkiler Sınıf diyagramlarına giriş Sınıf diyagramı elemanları: sınıflar, öznitelikler, işlemler ve ilişkiler İlişkilerdeki kardinalite ve çokluğun anlaşılması |
6 | Konu: Nesne Diyagramları Nesne diyagramlarının genel bakışı Nesne diyagramları ile sınıf diyagramları arasındaki ilişki Sınıf diyagramlarına dayalı olarak nesne diyagramları oluşturma |
7 | Konu: Davranışsal Diyagramlar - Sıra Diyagramları Sıra diyagramlarına giriş Sıra diyagramı elemanları: canlılar, mesajlar ve etkinlikler Nesneler arası etkileşimlerin ve mesaj akışının gösterilmesi |
8 | Ara Sınav Konu Gözden Geçirme |
9 | Konu: Davranışsal Diyagramlar - İşbirliği Diyagramları İşbirliği diyagramlarının (aynı zamanda iletişim diyagramları olarak da bilinir) genel bakışı İşbirliği diyagramı elemanları: nesneler, mesajlar ve bağlantılar Nesneler arası işbirliği ve ilişkilerin görselleştirilmesi |
10 | Konu: Davranışsal Diyagramlar - Etkinlik Diyagramları Etkinlik diyagramlarının tanımı ve amacı Etkinlik diyagramı elemanları: eylemler, kontrol akışı ve karar noktaları İş süreçlerinin ve iş akışlarının modellemesi |
11 | Konu: Davranışsal Diyagramlar - Durum Diyagramları Durum diyagramlarına (aynı zamanda durum makineleri olarak da bilinir) giriş Durum diyagramı bileşenleri: durumlar, geçişler ve olaylar Nesne davranışını ve durum değişikliklerini modelleme |
12 | Konu: Uygulama Diyagramları - Bileşen Diyagramları Bileşen diyagramlarının genel bakışı Bileşen diyagramı elemanları: bileşenler, arayüzler ve bağımlılıklar Yazılım bileşenlerinin ve aralarındaki etkileşimlerin gösterilmesi |
13 | Konu: Uygulama Diyagramları - Dağıtım Diyagramları Dağıtım diyagramlarının tanımı ve amacı Dağıtım diyagramı elemanları: düğümler, sanal makineler ve ilişkiler Donanım ve yazılım dağıtım yapılarının görselleştirilmesi |
14 | Proje Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Title: "Object-Oriented Analysis and Design with UML"
Authors: Grady Booch, Robert A. Maksimchuk, Michael W. Engel, Bobbi J. Young, Jim Conallen, Kelli A. Houston
Publisher: Pearson
Year: 2014
Title: "Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development"
Author: Craig Larman
Publisher: Pearson
Year: 2014 (3rd edition) |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saat teori dersi. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %25 |
Proje | 3 | %15 |
Ödev | 3 | %15 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |