Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeni Türk Şiirinde Yaklaşımlar | CEC 211 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. • Yeni Türk şiiri hakkında belirlenen şairlerin yaklaşımlarını sunmak, öğrencilerin Türk şiirinde getirilen farklı yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. |
2. • Türk şiir dili üzerine getirilen farklı yaklaşımların yakından incelenmesiyle öğrencilerin Türk diline ilişkin bakış açılarının genişletilmesini sağlamak. |
3. • Farklı dönemlerden seçilen şairlerin şiirlerinin incelenmesiyle şiir-toplum ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak. |
4. • Öğrencilerin derste ele alınan konulara ilişkin yapacakları çalışmalarla şiir dilini ve edebiyatı yorumlayabilme kapasitelerinin ve yaratıcılıklarının güçlenmesini sağlamak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste 20. Yüzyıl Türk şiiri esas alınarak öğrencilere Türk şiirindeki önemli şiir olayları ve şairler tanıtılacak, ayrıca toplumsal gelişmelerin şiirle ve dönemlerle bağlantısı üzerine sınıf içi tartışmalar yürütülecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
bulunmamaktadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı |
2 | Şiir nasıl okunur? Şiiri değerlendirme yolları |
3 | Modern Türk şiiri ne anlama geliyor? “Modern” ve “Yeni” kavramlarının farkı nedir? |
4 | Ahmet Hâşim ve Yahya Kemal: Şiirde anlam, modernlik, gelenek. |
5 | Ahmet Hâşim ve Yahya Kemal: Şiirde anlam, modernlik, gelenek. |
6 | Millî Edebiyat Devri Şiiri: Şiir ve millîlik ilişkisi |
7 | Düşüncenin Şairleri: Nâzım Hikmet ve Necip Fazıl Kısakürek |
8 | Düşüncenin Şairleri: Nâzım Hikmet ve Necip Fazıl Kısakürek |
9 | Garip Şiiri ve Toplumla Bağları |
10 | Manifestosuz Şairler Topluluğu: “İkinci Yeni Olayı” |
11 | Attilâ İlhan şiiri: Özgün Bir Çıkış |
12 | Türk şiirinde Taşraya Bakış |
13 | Yakın dönem Türk şiirinden örnekler |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk Şiir Dili (Dilbilim Açısından Bakış) Bilgi Yayınevi 2016
M. Orhan Okay Poetika Dersleri Dergâh Yayınları 2014
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Mehmet H. Doğan İkinci Yeni Şiir: Antoloji-Dosya İkaros Yayınları 2008
Kenan Akyüz Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri: 1860-1923 İnkılâp Kitabevi 2017
Enis Batur (Haz.) Modernizmin Serüveni: Bir Temel Metinler Seçkisi / 1840-1990. Sel Yayıncılık 2015
Hakan Sazyek Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi Akçağ Yayınları 2016
Mehmet Can Doğan Modern Türk Şiiri: Olgular, Eğilimler, Akımlar Yapı Kredi Yayınları 2018
Cenk Gündoğdu (Haz.) 2000’ler Şiiri Antolojisi Kırmızı Kedi Yayınevi 2017
Yalçın Armağan İmkânsız Özerklik: Türk Şiirinde Modernizm İletişim Yayınları 2017
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Konu anlatımı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 0 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 4 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 0 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 0 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 0 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 0 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 0 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 3 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 4 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 0 |