PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Koruma KuramıARCH 520593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Koruma kavramın gelişimi anlayabilme
2. Restorasyon ilke ve yöntemleri konusunda gerekli temel bilgileri açıklayabilme
3. Kültürel mirası koruma alanında hazırlanmış olan bildirgeler arasında süreklilik ve ayrışmaların gözlemlenmesi, zaman içinde değişen farklı yaklaşımların sorgulayabilmeı
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin temel amacı öğrencilerin, Kültürel mirası koruma kuramının farklı ülkerde gelişimini önemli uluslararası yaklaşımlar, bildirgeler ve uygulamalar ışığında irdelemeleridir. Kuramsal yaklaşımlar ışığında çağdaş uygulamalar değerlendirilecektir.Endüstri devrimi sonrası koruma alanına karşı ilk duyarlılıklardan başlanarak 20. yy daki gelişmeler paralelinde mimarlık ortamında kültürel mirası koruma kuramı ve uygulamaları sorgulanacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin Tanıtımı içerik ve işleyişe dair bilgilendirme, ilk hafta okumalarının verilmesi
2Koruma kuramının kapsam ve anlamı
3İlk uygulamalardan rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi
4XIX. Yüzyılın sonuna kadar koruma anlayışının evrim
5XIX. yüzyıl Fransa’sında koruma kuramının gelişimi
6J. Ruskin ile W. Morris’in yaklaşımları
719. yüzyıl İtalya’sında gelişen kuramlar
8Osmanlı’da anıt ve çevre koruma konusundaki yaklaşımlar
9XIX. Yüzyıldan 1964 Venedik Kongresi'ne kadar koruma anlayışının evrimi
10Venedik Tüzüğü Sonrası Gelişmeler
11Koruma alanında etkinlik gösteren uluslararası kuruluşlar
12Uluslararası tüzükler
13Uluslararası tüzükler
14Uluslararası tüzükler
 
Kaynaklar:
1. Kuban, D.,2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi 2. Orbaşlı, A.,2007, Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing 3. Jokilehto, J.,1999, A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann 4. Petzet, M. ve J. Ziesemer (ed), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, ICOMOS 5. Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.),2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice Edizioni Polistampa 6. Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.),2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities Edizioni Polistampa 7. Madran, E., Özgönül, N., 2005, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması Mimarlar Odası Yay. 8. Erder, C.,2007,Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay. 9. Erder, C.,1999,Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay. 10. Stubbs, John H., 2009,Time Honored: A Global View of Architectural Conservation John Wiley & Sons 2009 11. Tyler, N., Ligibel, T. J., Tyler, F. F. I. R., 2000, Historic Preservation: An Introduction to Its History, Principles, and Practice, W.W. Norton 12. Munoz-Vinas, S., 2005Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, öğrencileri her hafta için verilen okumalarla ilgili sınıf tartışmaları için teşvik eden bir derstir. Farklı medya dahil fotoğraf, film ve müzik de kullanılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor