PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Geleneksel Anadolu KonutuARCH 4143 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Anadolu’daki konut mimarisinin tarihsel gelişimi hakkında temel bilgi.
2. Geleneksel Anadolu konutunun mimari elemanlarını tanımlayabilme ve sınıflandırabilme
3. Konut kültürüne yönelik kuramsal ve yöntemsel yaklaşımlara dair farkındalık.
4. Görsel, yazılı ve mekânsal verilerle eleştirel düzeyde çalışabilme yetisi.
5. Konut odaklı içerikleri okuma, tartışma ve sunma becerilerinin gelişimi.
6. Anadolu’daki konut mekânlarının toplumsal ve kültürel anlamları konusunda farkındalık.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, erken dönemlerden günümüze kadar Anadolu’daki konut kültürünü kuramsal ve yöntemsel boyutlarıyla ele alır. Yazılı ve görsel kaynaklar aracılığıyla öğrenciler, farklı dönemlerdeki konut tipolojilerini, yapı tekniklerini, mekânsal kurguları ve bu yapıların toplumsal anlamlarını inceleme fırsatı bulurlar. Gelenek, süreklilik, dönüşüm ve bölgesel çeşitlilik gibi kavramlar üzerinden konut mimarisinin evrimi değerlendirilir. Dersin temel amacı, öğrencilerin Anadolu’daki yerleşim kültürünü tarihsel bağlam içinde anlayarak, yapılı çevre ile kültürel kimlik arasındaki ilişkiyi sorgulamalarını sağlamaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş: Kavramlar, Yöntemler, Kaynaklar
2Erken Yerleşimler ve Prehistorik Konutlar
3Antik Dönemde Anadolu’da Konut: Yunan ve Roma Etkileri
4Bizans Döneminde Konut ve Yerleşim Pratikleri
5Selçuklu Döneminde Anadolu Evleri
6Osmanlı Erken Dönem Konutları
7Osmanlı Klasik ve Geç Dönem Konut Tipolojileri
8Ara Sınav ve Genel Değerlendirme
919. Yüzyılda Batılılaşma ve Konut Kültürü
10Erken Cumhuriyet Döneminde Konut ve Toplu Konut Uygulamaları
111980 Sonrası Konut Politikaları ve Kimlik
12Günümüz Anadolu’sunda Yerel Konut Örnekleri
13Öğrenci Sunumları: Bölgesel Konut Analizleri
14Final Tartışmaları ve Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
 
Diğer Kaynaklar:
Akın, N. (2001). Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları. İstanbul: Literatür Yayıncılık. Arel, A. (1982). Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar. İzmir: EÜGSF Yayını, Ticaret Matbaası A.Ş. Eldem, S. H. (1968). Türk Evi Plan Tipleri. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi. Kuban, D. (1995). The Turkish Hayat House. Ankara: T.C. Ziraat Bankası Yayınları. Küçükerman, Ö. (1991). Anadolu’daki Geleneksel Türk Evinde Mekân Organizasyonu Açısından Odalar. İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Yayını (TTOK). Özgüner, O. (1970). Köyde Mimari: Doğu Karadeniz. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayını. Yıldız, S. (Ed.). (1999). Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları. Sözen, M. & Eruzun, C. (1992). Anadolu’da Ev ve İnsan. İstanbul: Emlak Bankası Yayınları. Sözen, M., Eruzun, C., Akatlı, F. & Alioğlu, F. (2001). Türklerde Ev Kültürü. İstanbul: Doğan Kitap. Tayla, H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları. İstanbul: TAÇ Vakfı Yayınları, Mas Matbaacılık. Küçükerman, Ö. (1995). Anadolu Mirasında Türk Evleri. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Yayımlar Dairesi Başkanlığı. Kafesçioğlu, R. (1949). Orta Anadolu’da Köy Evlerinin Yapısı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, her hafta 2 saatlik teorik ders anlatımı ve 1 saatlik metin tartışması olmak üzere toplam 3 saat olarak yürütülmektedir. Ders, haftalık olarak verilen okumaların tartışıldığı ve öğrencilerle karşılıklı diyalogun teşvik edildiği bir yapıya sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%50
Ara Sınav1%25
Sınıf Tartışmaları1%5
Sözlü Sunum1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor