Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kültürel Miras Alanları ve Tasarım | CRP 383 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tasarım ve kültürel miras kavramları arasında temel teorik bilgilerin edinilmesi |
2. Kültürel değerlere ilişkin kentsel tasarımın temel ilkelerini öğrenmek |
3. Kültürel miras konusunda kullanım ve değişim değerleri ikiliklerinin anlaşılması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Kültürel miras korunması gereken bir kaynaktır. Bir yere hem kültürel hem de ekonomik değer katabilir. Benzer şekilde, başarılı bir yeni inşa edilmiş ortamın tanıtılması, tarihi çevreleri geliştirebilir ve bir yerin kimliğine katkıda bulunarak şimdiki ve gelecek nesiller için değerli bir katkı haline gelebilir. Çeşitli çalışmalar, koruma ve tasarım arasındaki kırılgan ilişkiyi çözmeye çalışmaktadır. Bu derste, kentsel tasarım ve kentsel koruma arasındaki ilişkiyi inceler ve farklı dünya örnekleri üzerinden geçmiş-şimdi, eski-yeni, mekan-yer gibi ikilikler üzerinden yeni uygulama olanaklarını tartışır. Ders, kentsel tasarım ve koruma arasındaki denge konusunda farkındalığı artırmayı ve bu konularda yeterli bilgi birikimini sağlamayı amaçlamaktadır. Dersin ilk aşaması, kentsel tasarım ve korumanın teorik kavramlarına odaklanmaktadır. Bu fazda öğrencilerin kavramsal algoritmalar aracılığıyla bilgi alanlarını anlamaları beklenmektedir. Kuramsal çerçevenin edinilmesinden sonra ikinci aşama, öğrencilerin belirli örneklerin etkinliğini tartıştığı farklı kentsel tasarım ve koruma konularını incelemeyi amaçlar. Son aşamada, katılımcılardan kentsel kimlik ve koruma sorununa ilişkin yaratıcı bir tasarım fikri önermeleri beklenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı |
2 | Kentsel Tasarım: Neden yeniye hevesliyiz? |
3 | Kentsel Tasarımda Temel Kavramlar: Mekan ve Yer |
4 | Ne-Neden-Nasıl Muhafaza Edilir? |
5 | Kültürel Mirasta Değer Analizi |
6 | Kamusal Alanlar / Öğrenci Sunumları |
7 | Konut ve Mimarlık / Öğrenci Sunumları |
8 | Konut ve Mimarlık / Öğrenci Sunumları |
9 | Sosyal Dinamikler / Öğrenci Sunumları |
10 | Vaka Çalışmasına Giriş |
11 | Saha Gezisi ve Veri Toplama |
12 | Saha Gezisi ve Veri Toplama |
13 | Kritik Oturumları |
14 | Final Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Matthew Carmona, Tim Heath, Steve Tiesdell, Taner Oc. (2010). Public Places, Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design. Routledge.
Erica Avrami, Randall Mason, Marta de la Torre. (2000). Values and Heritage Conservation Research Report. The Getty Conservation Institute. Nicholas Stanley Price, M. Kirby Talley Jr., Alessandra Melucco Vaccaro. (1996). Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage The Getty Conservation Institute. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, öğrenciler arasında işbirlikçi tartışmalar için bir platform sağladıkları için dersin önemli bir parçasıdır. Bu tartışmalar aracılığıyla öğrenciler, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yardımcı olan görüşlerini, bakış açılarını ve fikirlerini paylaşabilirler. Buna ek olarak, ders, öğrencilere tasarım kavramları yoluyla korumayı keşfetme ve inceleme fırsatı sundukları için gezilerin önemini de vurgular. Geziler, tasarım ve korumanın pratik yönlerini anlamak için çok önemli olan uygulamalı bir deneyim sağlar. Son olarak, dönem boyunca tartışılan tasarım kavramlarının bir analizi ile sona erer. Öğrencilerden vaka çalışmalarından ortaya çıkan bir tasarım ürünü geliştirmeleri istenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sınıf Katılımı | 14 | %10 |
Ara sınav | 1 | %20 |
Sözlü Sunum | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |