PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İnsan Haklarının Kavramsal ve Hukuki BoyutuHUK 559593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İnsan hakları hukukuna ilişkin genel bir bakış açısı kazanmak
2. Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanma şartlarını öğrenmek
3. İnsan haklarının anlam ve önemini idrak etmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kamu hukukunun öteden beri en temel meselelerinden birini teşkil eden insan hakları kavramına gerek kuramsal bir çerçeveden gerek güncel gelişmeler ışığında bakmayı amaçlayan bu derste, insan haklarının doğuşu, gelişimi ve günümüzde kazandığı veçhe, hukuksal bir perspektiften ele alınmaktadır. Bu bakımdan öncelikle, insan hakları kavramının doğuşu ve evrimi, Eskiçağ, Ortaçağ ve Aydınlanma Çağında etki bırakan düşünürlerin insan haklarına ilişkin fikirleri ve ortaya attıkları tezler etrafında irdelenmekte; sonrasında ise bilhassa II. Dünya Savaşı sonrası bu kavramın nasıl işlerlik kazandığı meselesi insan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası belgeler dikkate alınarak incelenmektedir. Hukuksal açıdan ise insan hakları mefhumu, temel hak ve özgürlüklerden bağımsız şekilde ele alınamayacağından temel hakların süjeleri, sınıflandırma ve sınırlandırma sistemleri, kullanımındaki usul ve sistemler ile olağanüstü hallerde temel hak ve özgürlüklerin ne şekilde sınırlandırılabileceği benzeri sorunlara bu derste yoğun şekilde değinilmektedir. Ders temelde, bir yandan insan hakları kavramının anlam ve öneminin öğrencilerce kavranmasına hizmet etmekteyken; öte yandan öğrencilere insan hakları hukukuna dair genel bir bakış açısı kazandırma işlevi taşımaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - I
2İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - II
3İnsan Haklarının Tasnifi
4Temel Hak ve Hürriyetlerin Özneleri
5Temel Hak ve Hürriyetlerin Yükümlüleri
6Temel Hak ve Hürriyetlerin Düzenlenmesinde Sistemler
7Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması I
8Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması II
9Olağanüstü Hallerde Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması
10Hak ve Hürriyetlerin Çatışması
11Temel Hak ve Hürriyetlerin Kötüye Kullanılması Yasağı
121982 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler
13Öğrenci Sunumları
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, Ekin Yayınevi Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi Bülent Tanör, Türkiye'nin İnsan Hakları Sorunu, BDS Yayınları
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
 
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Final sınavı1%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor