Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye'de Göç, Uyum ve Kentsel Mekan | KENT 642 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Göç olgusunu farklı kuramsal çerçevelerle analiz edebilir. |
2. Türkiye’de göçün tarihsel gelişimini ve dönüm noktalarını tanımlar. |
3. İç göç ve uluslararası göçün kentsel mekân üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
4. Uyum politikalarını ve uygulamalarını mekânsal adalet perspektifiyle tartışır. |
5. Göç ve kentleşme ilişkisinde karşılaştırmalı örneklerden yola çıkarak eleştirel yorumlar geliştirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, göç olgusunu tarihsel ve kuramsal bir çerçevede ele alarak, Türkiye’deki göç dinamiklerini mekânsal etkileriyle birlikte incelemeyi amaçlamaktadır. Kırdan kente göçten, uluslararası göçe; zorunlu göçten, beyin göçüne kadar farklı göç türleri tartışılacak, bu süreçlerin kentleşme, mekânsal uyum ve toplumsal bütünleşme üzerindeki etkileri değerlendirilecektir. Ders kapsamında göçün kentsel mekân üretim süreçlerine, konut, emek piyasası ve kamu hizmetlerine yansımaları da disiplinlerarası bir bakışla ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Temel Kavramlar: Göç, yerinden edilme, uyum, entegrasyon |
2 | Göç Kuramları I: Neo-klasik, yapısalcı ve yeni ekonomi yaklaşımları |
3 | Göç Kuramları II: Dünya sistemleri teorisi, sosyal ağlar ve hareketlilik yaklaşımları |
4 | Türkiye'de Göçün Tarihsel Seyri: Erken Cumhuriyet’ten günümüze |
5 | Kırdan Kente Göç: Sanayileşme, gecekondu olgusu ve kentleşme |
6 | Göç ve Konut: Barınma, mülkiyet yapıları, kentsel dönüşüm |
7 | Göç ve Mekânsal Segregasyon: Etnik yoğunlaşma, dışlanma |
8 | Uluslararası Göç I: Türkiye'nin göç veren ülke olarak tarihi |
9 | Uluslararası Göç II: Türkiye’nin göç alan ülke olarak dönüşümü |
10 | Zorunlu Göç ve Yerinden Edilme |
11 | Suriyeli Göçmenler ve Uyum Politikaları: |
12 | Göç ve Emek: Kayıtdışı ekonomi, işgücü piyasası, sömürü biçimleri |
13 | Yerel Yönetimler ve Göç: Hizmet sunumu, kapsayıcı kent politikaları |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
İÇDUYGU, A., ŞİMŞEK, D. (2016) Syrian Refugees in Turkey: Towards Integration Policies. Turkish Policy Quarterly 15(3) 59-69.
İÇDUYGU, A. (2015) Syrian Refugees in Turkey: The Long Road Ahead, Migration Policy Institute, Washington, DC.
ERDOĞAN, M.M. (2017) “Kopuş”tan “Uyum”a Kent Mültecileri: Suriyeli Mülteciler ve Belediyelerin Süreç Yönetimi, İstanbul Örneği, Marmara Belediyeler Birliği, İstanbul. |
|
Diğer Kaynaklar: |
LEVENT, T. (2019) A New Challenge for Urban Planning in Turkey: Socio-Spatial İmpacts of Forced Migration, European Spatial Research and Policy 26(2) 115-134. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 2 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 3 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 2 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 2 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 2 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 4 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 3 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 2 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |