PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sürdürülebilir Kentsel YenileşmeKENT 6413 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Sürdürülebilirlik kriterlerini farklı yenileme projelerine uygulama.
2. Sosyal, ekonomik ve fiziksel verileri analiz etme ve sentezleme.
3. Etik değerlere dayalı mekânsal müdahale önerileri geliştirme.
4. Üretken yapay zeka ile planlama araçları arasında ilişki kurma.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde kentsel yenileme yaklaşımlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Fiziksel, sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarıyla kent içi dönüşüm alanları incelenerek, mevcut yapı stokunun korunması, toplumsal adaletin sağlanması ve ekolojik duyarlılık konuları bütüncül bir yaklaşımla ele alınır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında ChatGPT, MidJourney gibi üretken yapay zeka araçları; senaryo üretimi, görsel kavramsallaştırma, manifesto yazımı ve veri analizi süreçlerinde yaratıcı düşünmeyi teşvik edecek şekilde kullanılacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kentsel yenilemeye ve sürdürülebilirliğe giriş
2Tarihsel gelişim ve temel politikalar
3Sosyal sürdürülebilirlik ve toplum
4Alan analizine giriş
5Doğa temelli çözümler
6Katılım ve birlikte planlama
7Yapay zeka ve veri ile planlama
8Ara sunumlar
9Finansal çözümler ve uygulama yolları
10Afet ve iklimle başa çıkma
11Kültürel miras ve kimlik
12Manifesto yazımı ve AI ile tasarım
13Final proje çalışmaları
14Final sunumları
 
Kaynaklar:
Roberts, P., Sykes, H., & Granger, R. (Eds.). (2017). Urban Regeneration. Couch, C., Fraser, C., & Percy, S. (2003). Urban Regeneration in Europe. UN-Habitat (2020). World Cities Report.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, seminer, stüdyo ve grup tartışmalarını içeren karma bir öğretim yaklaşımıyla yürütülür. Her öğrenci dönem boyunca hem bireysel hem de grup projeleriyle değerlendirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ders Katılımı14%10
Ara Sınav2%50
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.4
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.4
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.2
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.4
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.3
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.3
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.4
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4