Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sürdürülebilir Kentsel Yenileşme | KENT 641 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Sürdürülebilirlik kriterlerini farklı yenileme projelerine uygulama. |
2. Sosyal, ekonomik ve fiziksel verileri analiz etme ve sentezleme. |
3. Etik değerlere dayalı mekânsal müdahale önerileri geliştirme. |
4. Üretken yapay zeka ile planlama araçları arasında ilişki kurma. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde kentsel yenileme yaklaşımlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Fiziksel, sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarıyla kent içi dönüşüm alanları incelenerek, mevcut yapı stokunun korunması, toplumsal adaletin sağlanması ve ekolojik duyarlılık konuları bütüncül bir yaklaşımla ele alınır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında ChatGPT, MidJourney gibi üretken yapay zeka araçları; senaryo üretimi, görsel kavramsallaştırma, manifesto yazımı ve veri analizi süreçlerinde yaratıcı düşünmeyi teşvik edecek şekilde kullanılacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel yenilemeye ve sürdürülebilirliğe giriş |
2 | Tarihsel gelişim ve temel politikalar |
3 | Sosyal sürdürülebilirlik ve toplum |
4 | Alan analizine giriş |
5 | Doğa temelli çözümler |
6 | Katılım ve birlikte planlama |
7 | Yapay zeka ve veri ile planlama |
8 | Ara sunumlar |
9 | Finansal çözümler ve uygulama yolları |
10 | Afet ve iklimle başa çıkma |
11 | Kültürel miras ve kimlik |
12 | Manifesto yazımı ve AI ile tasarım |
13 | Final proje çalışmaları |
14 | Final sunumları |
|
Kaynaklar: |
Roberts, P., Sykes, H., & Granger, R. (Eds.). (2017). Urban Regeneration.
Couch, C., Fraser, C., & Percy, S. (2003). Urban Regeneration in Europe.
UN-Habitat (2020). World Cities Report. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, seminer, stüdyo ve grup tartışmalarını içeren karma bir öğretim yaklaşımıyla yürütülür. Her öğrenci dönem boyunca hem bireysel hem de grup projeleriyle değerlendirilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 4 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 4 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 2 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 4 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 3 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 3 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 4 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |