Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Riskler ve Sakınım | KENT 637 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Afet planlaması, sakınım, kentsel riskler, risk toplumu, yerleşimlerin ve toplumların kırılganlığı konusunda bilgi kazanılması, |
2. 2. Sürdürülebilirlik, dirençlilik, sakınım ve riskler konularındaki temel ilişkinin öğrenilmesi, |
3. 3. Çevresel konulara karşı çok yönlü ve disiplinlerarası bir bakış açısı ve sorgulama becerisi kazanılması, |
4. 4. Risk sakınım stratejileri geliştirme yönünde eleştirel düşünme ve değerlendirme becerisi kazanılması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Doğal afetleri ve yerleşimler üzerindeki etkilerini temele alan ders, afet yönetimi ve planlama ilişkisini kurmayı hedeflemektedir. Bunun için, afetler ve türleri hakkında genel bilginin verilmesi, modern sanayi toplumunun ürettiği riskler ve afetler ile ekonomik gelişme arasındaki ilişki, afet yönetim yaklaşımlarının nasıl evrildiği, afet risk yönetiminin bileşenleri ve süreçleri, afetlerin etkileri, ve kentsel kırılganlığı yaratan durumlar tartışılmaktadır. Bu tartışmaların temelinde sürdürülebilirlik, risk toplumu, dirençlilik ve sakınım kavramları bulunmaktadır. Afet yönetimi konusundaki teorik bilgiler Türkiye kentleri başta olmak üzere dünya örnekleri incelenerek desteklenir. Dersin temel öğrenim çıktısının afet risk yönetimi konularının ve sakınım hedeflerinin kent planlama çalışmalarına entegre edilmesi konusunda farkındalık, bilgi ve deneyim kazandırmasıdır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş. Ekoloji kavramı |
2 | Modern toplum ve çevre |
3 | Afetleri sosyo-mekansal bir olgu olarak anlama |
4 | Afet yönetim yaklaşımlarının evrimi |
5 | Uluslararası afet politikaları |
6 | Risk toplumu |
7 | Afet risk yönetimi |
8 | Afetlerin etkileri |
9 | Kentsel kırılganlıklar ve kentsel risk sektörleri |
10 | Kentsel dirençlilik |
11 | Risk yönetiminin kentsel planlamaya entegre olması |
12 | Dünya örneklerinin incelenmesi |
13 | Türkiye üzerine değerlendirme- I |
14 | Türkiye üzerine değerlendirme- II |
|
Kaynaklar: |
Franklin, J. (ed), 1998, The politics of risk society, Polity Press: Cambridge.
Tierney, K.J., M.K., Lindell and R.W., Perry, 2001, Facing the Unexpected: Disaster Preparedness and Response in the United States, Joseph Henry Press: Washington DC.
Vale and Campanella, 2005, The Resilient City: How Modern Cities Recover From Disaster, Oxford University Press, New York.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Bolin, R. and L. Stanford, 1998, The Northridge Earthquake: Vulnerability and Disaster, Routledge.
UN/ISDR, 2005, Hyogo Framework for Action 2005-2015: Building the Resilience of Nations and Communities to Disasters, World Conference on Disaster Reduction: Kobe, Japan, 18-22 January 2005. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saatten oluşan bir ders programı izlenir. Ders anlatımı, literatür taraması ve sunuşlar ile ders yürütülür. Seçilen örnek alanlara ilişkin öğrencilerin araştırma yapması, ilgili iteratürü taraması, derlenen bilginin raporlanması ve derste sözlü sunum yapması beklenir. Öğretim politikası olarak derste ortaya atılan soruların çok yönlü tartışılmasına olanak verilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 0 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 0 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 0 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 0 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 0 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 0 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 0 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 0 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 0 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 0 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 0 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 0 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 0 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 0 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 0 |