PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel ve Bölgesel Dayanıklılık İçin PlanlamaKENT 6363 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel dayanıklılığın farklı boyutlarını belirler, ilişkilendirir, analiz eder, karşılaştırır.
2. Kentsel dayanıklılığın farklı alanlardaki kullanımını karşılaştırır
3. Kentsel dayanıklılığı yönelik nasıl bir planlama yaklaşımı yürütülebileceğine dair sorular sorar.
4. Kentsel dayanıklılık belirleyicilerini çok boyutlu olarak inceler, ilişkilendirir, değerlendirir
5. Kentsel süreçlere dair eleştirel sorular sorar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders bir düşünce çerçevesi olarak Dayanıklılık (Resilience) kavramını ele alarak, öğrencilere ilk olarak kentsel ve toplumsal dayanıklılığa ilişkin temel kavramsal tanımları sunmayı, ikinci olarak kentsel ve bölgesel dayanıklılığın farklı boyutlarını, ölçütlerini incelemeyi, ve son olarak dayanıklılık çerçevesinin planlama pratiklerinde nasıl ele alınabileceği üzerine düşündürmeyi hedelemektedir. Ders dayanıklılık alanında temel teorik çerçeveyi sunarken öğrencilerin dünya çapında farklı planlama uygulamalarını incelemelerini ve değerlendirmelerini amaçlamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dayanıklılık, kentsel dayanıklılık ve dayanıklılık planlaması
2Krizler çağında toplumlar ve kentler
3Dayanıklılık: Temel tanımlar, Değişen Yaklaşımlar
4Farklı disiplinlerde ‘dayanıklılık’ kavramının ele alınışı
521. yüzyıl Bağlamında Kentsel ve Toplumsal Dayanıklılık
6Dayanıklılığı Ölçmek: Farklı Göstergeler
7Dayanıklı Kentlerin Bileşenleri
8Dayanıklılığı Kurgulamak: Dayanıklılık Planlaması (Amaçlar, Değerler ve İlkeler)
9Dayanıklılığı Yönetmek: Dayanıklılık Sürecini Planlamak ve Sürdürmek
10Farklı Alanlarda Dayanıklılk Planlaması: Dünyadan Örneklerin İncelenmesi
11Farklı Alanlarda Dayanıklılk Planlaması: Dünyadan Örneklerin İncelenmesi
12Pratik ve Teori Arasında Karşılaştırma
13Kentsel Dayanıklılık ve Dayanıklılık Planlamasına Eleştirel Bir Yaklaşım
14Sonuç: Kentsel Dayanıklılık Planlamasına Yönelik Çok Boyutlu Bir Çerçeve Geliştirmek
 
Kaynaklar:
Ayda Eraydın & Tuna Taşan-Kok (Eds) Resilience Thinking in Urban Planning Marc Pelling Adaptation to Climate Change:From resilience to transformation
 
Diğer Kaynaklar:
Fikret Berkes, Johan Colding & Carl Folke (Eds) Navıgatıng Socıal–ecologıcal Systems:Building resilience for complexity and change
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ödev2%30
Dönem Ödevi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.3
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.3
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.2
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.2
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.3
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.4
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.2
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.2
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.4
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.2
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4