Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel ve Bölgesel Dayanıklılık İçin Planlama | KENT 636 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel dayanıklılığın farklı boyutlarını belirler, ilişkilendirir, analiz eder, karşılaştırır. |
2. Kentsel dayanıklılığın farklı alanlardaki kullanımını karşılaştırır |
3. Kentsel dayanıklılığı yönelik nasıl bir planlama yaklaşımı yürütülebileceğine dair sorular sorar. |
4. Kentsel dayanıklılık belirleyicilerini çok boyutlu olarak inceler, ilişkilendirir, değerlendirir |
5. Kentsel süreçlere dair eleştirel sorular sorar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders bir düşünce çerçevesi olarak Dayanıklılık (Resilience) kavramını ele alarak, öğrencilere ilk olarak kentsel ve toplumsal dayanıklılığa ilişkin temel kavramsal tanımları sunmayı, ikinci olarak kentsel ve bölgesel dayanıklılığın farklı boyutlarını, ölçütlerini incelemeyi, ve son olarak dayanıklılık çerçevesinin planlama pratiklerinde nasıl ele alınabileceği üzerine düşündürmeyi hedelemektedir. Ders dayanıklılık alanında temel teorik çerçeveyi sunarken öğrencilerin dünya çapında farklı planlama uygulamalarını incelemelerini ve değerlendirmelerini amaçlamaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Dayanıklılık, kentsel dayanıklılık ve dayanıklılık planlaması |
2 | Krizler çağında toplumlar ve kentler |
3 | Dayanıklılık: Temel tanımlar, Değişen Yaklaşımlar |
4 | Farklı disiplinlerde ‘dayanıklılık’ kavramının ele alınışı |
5 | 21. yüzyıl Bağlamında Kentsel ve Toplumsal Dayanıklılık |
6 | Dayanıklılığı Ölçmek: Farklı Göstergeler |
7 | Dayanıklı Kentlerin Bileşenleri |
8 | Dayanıklılığı Kurgulamak: Dayanıklılık Planlaması (Amaçlar, Değerler ve İlkeler) |
9 | Dayanıklılığı Yönetmek: Dayanıklılık Sürecini Planlamak ve Sürdürmek |
10 | Farklı Alanlarda Dayanıklılk Planlaması: Dünyadan Örneklerin İncelenmesi |
11 | Farklı Alanlarda Dayanıklılk Planlaması: Dünyadan Örneklerin İncelenmesi |
12 | Pratik ve Teori Arasında Karşılaştırma |
13 | Kentsel Dayanıklılık ve Dayanıklılık Planlamasına Eleştirel Bir Yaklaşım |
14 | Sonuç: Kentsel Dayanıklılık Planlamasına Yönelik Çok Boyutlu Bir Çerçeve Geliştirmek |
|
Kaynaklar: |
Ayda Eraydın & Tuna Taşan-Kok (Eds) Resilience Thinking in Urban Planning
Marc Pelling Adaptation to Climate Change:From resilience to transformation
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Fikret Berkes, Johan Colding & Carl Folke (Eds) Navıgatıng Socıal–ecologıcal Systems:Building resilience for complexity and change |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 2 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 3 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 2 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 3 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 4 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 2 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 2 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 4 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 4 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 2 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |