Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kültürel Miras ve Koruma Planlaması | KENT 635 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. "Koruma ve Restorasyon" kavramlarının genel anlamda ele alınması, ABD, Avrupa ve Türkiye’de tarihi çevre koruma bilincinin gelişiminin ve ilgili yasal çerçevenin incelenmesi. |
2. Korunan alanlarda uluslararası sözleşme ve belgeler çerçevesinde koruma hedeflerinin, amaçların ve ilkelerin yanı sıra planlama tekniklerinin, yönetim planı oluşturma ve uygulama yöntemlerinin öğrenilmesi. |
3. 2863 Sayılı Kanun’a kapsamında koruma alanlarında koruma amaçlı imar planlarının araştırma ve planlama tekniklerinin öğretilmesi. |
4. Kültürel miras ile kentsel mekansal ilişkiler üzerine odaklanarak, kentsel dönüşüm alanlarında koruma uygulamalarının tartışılması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kültürel mirasın korunması ve bu süreçte izlenen planlama yaklaşımlarını derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Ders, kültürel mirasın tanımından başlayarak, mirasın korunması ve yönetilmesiyle ilgili teorik temelleri, ulusal ve uluslararası düzeyde kabul görmüş yöntemleri ve uygulama örneklerini ele alacaktır. Koruma planlaması, fiziksel dokunun ve yapıların yanı sıra toplumların kültürel kimliklerinin, sosyal bağlarının ve yerel değerlerinin de sürdürebilmesi bağlamlarında değerlendirilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders Tanıtımı ve Koruma Düşüncesinin Temellerine Giriş |
2 | Tarihi Çevre Koruma Bilinci ve Gelişimi |
3 | Koruma Yasaları ve Hukuki Çerçeve |
4 | Uluslararası Sözleşmeler ve Koruma Belgeleri |
5 | Koruma Planlaması: Hedefler, Amaçlar ve İlkeler |
6 | Korumada Planlama Teknikleri ve Yöntemleri |
7 | Alan Yönetim Planlaması |
8 | Koruma Planlarında Uygulama Aşamaları |
9 | Öğrenci Sunumları: Koruma Planlamasında Örnek Çalışmalar |
10 | Öğrenci Sunumları: Koruma Planlamasında Örnek Çalışmalar |
11 | Kültürel Miras ve Kentsel Mekansal İlişkiler I |
12 | Kültürel Miras ve Kentsel Mekansal İlişkiler II |
13 | Kentsel Dönüşüm Alanlarında Koruma Uygulamaları |
14 | Dönem Sonu Sunumları ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Stanley Price, N., Talley, M. K. Jr., & Melucco Vaccaro, A. (1996). Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage. The Getty Conservation Institute.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Avrami, E., Mason, R., & de la Torre, M. (2000). Values and heritage conservation research report. The Getty Conservation Institute. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim politikası, teorik materyaller üzerine yapılan derslere dayanmaktadır. Ardından, öğrenciler tarafından işlenen konuların tartışılması ve uygulamaları yapılmaktadır. Dersler, görsel materyallerle desteklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Vaka İncelemesi | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %50 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Ödev | 3 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 2 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 2 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 2 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 3 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 4 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 1 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 3 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 3 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 3 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 2 |