PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kültürel Miras ve Koruma PlanlamasıKENT 6353 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. "Koruma ve Restorasyon" kavramlarının genel anlamda ele alınması, ABD, Avrupa ve Türkiye’de tarihi çevre koruma bilincinin gelişiminin ve ilgili yasal çerçevenin incelenmesi.
2. Korunan alanlarda uluslararası sözleşme ve belgeler çerçevesinde koruma hedeflerinin, amaçların ve ilkelerin yanı sıra planlama tekniklerinin, yönetim planı oluşturma ve uygulama yöntemlerinin öğrenilmesi.
3. 2863 Sayılı Kanun’a kapsamında koruma alanlarında koruma amaçlı imar planlarının araştırma ve planlama tekniklerinin öğretilmesi.
4. Kültürel miras ile kentsel mekansal ilişkiler üzerine odaklanarak, kentsel dönüşüm alanlarında koruma uygulamalarının tartışılması.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, kültürel mirasın korunması ve bu süreçte izlenen planlama yaklaşımlarını derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Ders, kültürel mirasın tanımından başlayarak, mirasın korunması ve yönetilmesiyle ilgili teorik temelleri, ulusal ve uluslararası düzeyde kabul görmüş yöntemleri ve uygulama örneklerini ele alacaktır. Koruma planlaması, fiziksel dokunun ve yapıların yanı sıra toplumların kültürel kimliklerinin, sosyal bağlarının ve yerel değerlerinin de sürdürebilmesi bağlamlarında değerlendirilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders Tanıtımı ve Koruma Düşüncesinin Temellerine Giriş
2Tarihi Çevre Koruma Bilinci ve Gelişimi
3Koruma Yasaları ve Hukuki Çerçeve
4Uluslararası Sözleşmeler ve Koruma Belgeleri
5Koruma Planlaması: Hedefler, Amaçlar ve İlkeler
6Korumada Planlama Teknikleri ve Yöntemleri
7Alan Yönetim Planlaması
8Koruma Planlarında Uygulama Aşamaları
9Öğrenci Sunumları: Koruma Planlamasında Örnek Çalışmalar
10Öğrenci Sunumları: Koruma Planlamasında Örnek Çalışmalar
11Kültürel Miras ve Kentsel Mekansal İlişkiler I
12Kültürel Miras ve Kentsel Mekansal İlişkiler II
13Kentsel Dönüşüm Alanlarında Koruma Uygulamaları
14Dönem Sonu Sunumları ve Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Stanley Price, N., Talley, M. K. Jr., & Melucco Vaccaro, A. (1996). Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage. The Getty Conservation Institute.
 
Diğer Kaynaklar:
Avrami, E., Mason, R., & de la Torre, M. (2000). Values and heritage conservation research report. The Getty Conservation Institute.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim politikası, teorik materyaller üzerine yapılan derslere dayanmaktadır. Ardından, öğrenciler tarafından işlenen konuların tartışılması ve uygulamaları yapılmaktadır. Dersler, görsel materyallerle desteklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Vaka İncelemesi1%30
Dönem Ödevi (Sunumu)1%50
Ders Katılımı14%10
Ödev3%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.2
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.2
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.2
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.2
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.2
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.3
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.4
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.1
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.3
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.3
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.3
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.2