PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Değişen Kentler, toplumlar ve Tasarım UygulamalarıKENT 6343 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel değişim süreçlerini tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamda kavramak.
2. Değişen toplumsal yapıların mekansal karşılıklarını analiz etmek.
3. Günümüz kentlerinde karşılaşılan mekansal sorunlara yenilikçi tasarım çözümleri geliştirmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, küresel değişimler, toplumsal dönüşümler ve teknolojik gelişmelerin kentler üzerindeki etkisini ve tasarım uygulamalarına yansımalarını ele alır. Sanayi devriminden dijital çağa kadar uzanan süreçte, kentlerin mekansal yapılarındaki ve toplumsal dinamiklerindeki değişimler tartışılır. Ders, hem teorik hem de uygulamalı olarak, değişen ihtiyaçlara ve taleplere yanıt veren güncel tasarım yaklaşımlarını ve pratiklerini irdelemeyi amaçlar. Öğrenciler, farklı dönemlerden örnekler üzerinden kentsel değişim süreçlerini analiz ederek, yeni tasarım stratejileri geliştirme becerisi kazanırlar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Kent, Toplum ve Tasarım İlişkisine Genel Bakış
2Sanayi Devrimi ve Modern Kentin Doğuşu
3Modernizm ve Kentsel Mekânın Yeniden Yapılandırılması
4Modernizme Tepkiler: Eleştiriler ve Alternatif Arayışlar
5Göç, Küreselleşme ve Kentlerin Dönüşümü
6Postmodernizm ve Mekansal Anlatılar
7Dijital Devrim: Akıllı Kentler ve Veri Mekanları
8Ara Sınav / Vaka Analizi Sunumları Öğrenci sunumları: seçilen bir kent üzerinden değişim analizi.
9Toplumsal Hareketler ve Mekansal Talepler
10İklim Krizi ve Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları
11Afet Sonrası Kentler ve Yeniden Yapılanma
12Kentsel Boşluklar ve Geçici Tasarım Uygulamaları
13Yaratıcı Kentler ve Kültürel Endüstriler
14Tartışma ve Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Castells, M. (1996). The rise of the network society (The Information Age: Economy, Society and Culture, Vol. 1). Blackwell Publishers. Hall, P. (1998). Cities in civilization. Pantheon Books. Sassen, S. (1991). The global city: New York, London, Tokyo. Princeton University Press. Sennett, R. (1977). The fall of public man. Alfred A. Knopf. Soja, E. W. (2000). Postmetropolis: Critical studies of cities and regions. Blackwell Publishers.
 
Diğer Kaynaklar:
Koolhaas, R. (1994). Delirious New York: A retroactive manifesto for Manhattan. Monacelli Press. Jacobs, J. (1961). The death and life of great American cities. Random House. Lynch, K. (1960). The image of the city. MIT Press.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim politikası görsel ve yazılı materyaller ile desteklenen seminer dersleri aracılığıyla oluşacak bilgi birikimine ve pratik çalışmalara uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Ders Katılımı1%5
Final Projesi1%55
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.2
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.2
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.3
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.3
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.3
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.1
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.2
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.3
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.3
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.3