| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Bilim Kurgu ve Fantastik Edebiyat | ELL 665 | | 2 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. 1. İyi bir bilim kurgu ve fantezi bilgisi edinimi |
| 2. 2. Bilim kurgu ve fantezi unsurlarını öğrenmek |
| 3. 3. Bu türlerin gelişimi ve günümüzdeki temsillerine ilişkin bir perspektif kazanmak |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, kurgusal edebiyat yapıtları ve bunların çağdaş toplumla olan alegorik ilişkilerini inceler. Fantastiğin edebiyattaki unsurlarının izi sihir, tanrılar, canavarlar ve diğer doğa üstü varlık ve yerlere, mitolojik öykü ve kutsal metinlere olan antik inanıştan Orta Çağ ve Rönesans romansları, on yedinci ve on sekizinci yüzyıl alegorik masalları, peri masalları, ve fantastik edebiyatın bir edebiyat türü olarak kabul edildiği Romantik döneme kadar sürülebilir. Fantastikle örtüşen bilim kurgu türünün de benzer bir tarihi vardır: geçmişi edebiyatta inançların deneysel gerçekliklerle ya da tarihsel gerçeklerle bugün olduğundan daha iç içe olduğu zamanlara dayanır; bilimdeki gelişmelerle birlikte dünyayı daha iyi anlamanın bir aracı olarak ve bir varsayım biçimi olarak ortaya çıkar. Bu türün ilk örnekleri ikinci yüzyıl Suriyesi’nde Lucian of Samosata’nın True History (Gerçek Tarih) , Ibn Tufail’in Hayy ibn Yaqdhan (12. yy İspanya), Kepler’in Somniu (17. yy Avusturya), ve Godwin’in The Man in the Moon (Erişilmez Adam- 17. yy İngiltere) adlı yapıtlarıdır.
Ders türün kökenlerini ve daha sonraki gelişimini inceler, fakat yirminci ve yirmi birinci yüzyıl yapıtlarına özellikle odaklanır; bu bağlamda edebi ve sanatsal yapıtlardan çizgi romanlara, televizyon programlarına, sinema, ve elektronik oyunlara kadar çeşitli türden yapıtı ele alır. Film ve diğer uyarlamaları içeren metinler çok çeşitli fantastik roman yazan yazarların (Burroughs, Lewis, Lovecraft, Tolkien, LeGuin, Pratchett, Rowling, Martin, vb.), siberpunk ve transhümanist edebiyatı da kapsayan bilim kurgu yazarlarının (Verne, Wells, Capek, Heinlein, Ray Bradbury, Frank Herbert, Arthur C. Clarke, Asimov, Gibson, Octavia Butler, Ballard, Philip K. Dick, McMaster, Asher, Nagata, ve Banks vb.) yapıtlarından seçilecektir.
Bu derste, yapay zeka, uzay ve zaman yolculuğu, dünyanın sonu, feminist ütopyalar, karmaşa kuramı, yeni dünyalar ve türler, çevre felâketi ve soykırım gibi çeşitli konular üzerinde durulabilir. Tür hakkında eleştirel bakış açıları James Gunn, David Hartwell, Scholes, Bruce Sterling, Ann and Jeff Vandermeer, Marvin Minsky, Haraway, Max More, Ray Kurzweil, Braidotti, Cary Wolfe, Latour, ve Katherine Hayles gibi kuramcıların yazılarına dayandırılacaktır.
|
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler akademik becerilerini geliştirmek için üretken yapay zeka araçlarından yararlanabilirler, ancak yapay zeka teknolojilerinin etik olmayan kullanımı intihal olarak kabul edilir ve öğrenci akademik açıdan cezalandırılır. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Farklı türler olarak bilim kurgu ve fanteziye giriş |
| 2 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
| 3 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 4 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 5 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 6 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 7 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 8 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılma |
| 9 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
| 10 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 11 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 12 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 13 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
| 14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
| |
| Kaynaklar: |
| Okunacak metinler öğretim görevlisine bağlı olarak dönemden döneme değişiklik gösterebilir. Seçilen metinler öğrencilere öğretim görevlisi tarafından online veya fotokopi olarak sunulacaktır. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Ursula LeGuin The Language of the Night: Essays on Fantasy and Science Fiction
Susan Schneider Science Fiction and Philosophy: From Time Travel to Superintelligence
Alan Sandison and Robert Dingley Histories of the Future: Studies in Fact, Fantasy, and Science-Fiction
Adam Roberts The History of Science Fiction
Edward James and Farah Mendelsohn The Cambridge Companion to Fantasy Literature
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Yüz yüze ders anlatımı, sunular
Öğrencilerin derslerin yüzde 70’ine katılması beklenir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Proje | 1 | %50 |
| Final Sınavı | 1 | %50 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 5,00 | 70,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 7,00 | 7,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 10 | 2,00 | 20,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 3,00 | 6,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 18,00 | 18,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Öğrenciler edebi ve kültürel yapıtları inceleyerek yaratıcı olmayı, yeni bilgi ve anlama biçimleri üretmeyi öğreneceklerdir. | 2 |
| 2 | Öğrenciler araştırma alanlarıyla ilgili olan etik konularda aktif rol alacaklar, araştırma yöntemlerini kullanarak edebiyat ve kültür incelemeleri yapacaklardır. | 3 |
| 3 | Öğrenciler, ulusal ve uluslararası araştırma ve eğitim ortamlarında bilgilerini aktarmak suretiyle topluma hizmette bulunacaklardır. | 2 |
| 4 | Öğrenciler İngiliz edebiyatının dönemleri ve akımları ile edebi tür ve terimler konularında uzmanlaşacaklardır. | 1 |
| 5 | Öğrenciler çok kültürlülük, ırk, toplumsal cinsiyet ve sosyal sınıf gibi toplumsal konularda tartışma becerisini geliştirecektir. | 4 |
| 6 | Öğrenciler İngiliz Edebiyatı dışındaki edebiyatları da değerlendirebileceklerdir. | 4 |
| 7 | Öğrenciler edebiyat kuramlarıyla ilgili bilgilerini edebiyat ve kültür metinlerinin incelemesinde kullanacaklardır. | 4 |