Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarımı Çözümlemek | DSGN 625 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kamusal mekanlarda tasarımın insan sağlığı ve hayat kalitesi üzerindeki öneminin irdelenmesi |
2. Tasarımın günlük hayattaki sosyal çıkarımlarının sorgulanması |
3. Tasarımın rolünün farklı toplumsal grupların ve savunmasız kişilerin karşısında şehirlerde sorgulanması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders tasarım analizine dair kuramlar ve uygulamalara giriş sağlar. Çevresel Psikoloji gibi farklı disiplinlere ve tasarım ile ilgili araştırmalara ait kuram ve yöntemleri temel alarak tasarımı analiz eder ve eleştirir. Tasarım bir süreç, tasarımcılar da faklı süreçlerin, eylemlerin ve tasarım çıktılarının yaratıcıları olarak ele alınır. "Yapılar ve eserlerin sosyal çıkarımları nedir?" sorusunu meskun mahaller ve kurumsal yerleşkeler gibi farklı tasarım örneklerini analiz etmek amacıyla soracağız. Değer, ihtiyaç ve tasarımın faydacılığı gibi kavramları anlamanın yollarını araştıracağız. Dersin amacı öğrencilere tasarımı eleştirmek ve analiz etmek için gerekli olan "analitik çerçeve"yi sağlamaktır.Bu çerçevenin içeriği yapılar, mekanlar ve objelerin insanların gündelik hayat ve alışkanlıkları ile bağlantılarını ortaya koyacak şekilde tasarlanmıştır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenci çalışmasının herhangi bir bölümünün jeneratif bir AI aracı/LLM kullanılarak kopyalanmasına, literatür incelemesinin oluşturulmasına izin verilmez, çünkü bu dersin değerlendirme kriterlerine göre, öğrenci(ler) çalışmalarının öğrenciye özgü olması gerekmektedir ve çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve geçerliliği öğrencinin sorumluluğudur. Ancak, standart akademik uygulama doğrultusunda, bu ders, AI araçları veya büyük ölçekli jeneratif modeller tarafından oluşturulan görseller hariç olmak üzere, akademik eleştiri ve tartışmanın bir parçası olarak açıklayıcı amaçlar için jeneratif AI örneklerinin kullanılmasına izin verir; bu örnekler, eğitmene sunulan herhangi bir metinde uygun şekilde işaretlenmeli ve biçimlendirme gereksinimlerine uygun şekilde tam olarak atıfta bulunulmalı ve referans gösterilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içerikleri ve sunum: Tasarım nedir ve nasıl analiz edilir? Çevresel psikolojinin tasarıma katkısı nedir? |
2 | Deneyimlemek için tasarım - 'SAĞLAYICILIK' Tasarım ve günlük hayat üzerinden tasarımın analizi |
3 | Kültürel farklılıklar ve tasarımdaki rölleri; tasarımcılar ve tasarımcı olmayanların bakış açılarındaki farklılılar |
4 | Tasarım girdilerinde ve analizinde yöntemler (örneğin kullanım sonrası değerlendirme, katılımcı araştırma, kişisel projeler, kültürel araştırmalar) |
5 | Dış mekanlar: Kuram ve tasarım örnekleri. Kalevi Korpela'nın 'Favori yer talimatları' kavramı |
6 | Restoratif çevresel tasarım: Kuram ve tasarım örnekleri |
7 | Kamusal alanlar: Kuram ve tasarım örnekleri |
8 | Meskun mahalleler: Kuram ve tasarım örnekleri |
9 | Dönem ara sınavı sunum - görsel günce |
10 | Mimarlıkta geri dönüşüm: Kavramlar ve örnekler (ör. New York High Lİne parkı) |
11 | Mevcut bir kamusal alanın yeniden tasarlanması - İlk sunumun final için değerlendirilmesi |
12 | Görsel güncenin Final sunumu |
13 | Kapanış değerlendirmeleri: Farklı süreçler, eylemler ve tasarım çıktılarının yaratıcısı olarak mimarlar |
14 | Final projesi sunumu |
|
Kaynaklar: |
Gehl, J., Life Between Buildings: Using Public Space, Danish Architectural Press, 1996; Kellert, S. R., Heerwagen, J. H., Mador, M. L., Biophilic Design, John Wiley & Sons, 2008; Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., and Baum, A., Environmental Psychology, Thomson / Wadsworth, 2001.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Kaplan, R. & Kaplan, R., With People in Mind: Design and Management of Everyday Nature, Islander Press; De Certeau, Michel, The Practice of Everyday Life. University of California Press, 1984; Gibson, J., The Ecological Approach to Visual Perception, Lawrence Erlbaum Associates, 1986.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders aktarımı ve tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme. | 4 |
2 | Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme. | 4 |
3 | Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme. | 4 |
4 | Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme. | 4 |
5 | Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme. | 4 |
6 | Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme. | 4 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme. | 4 |