Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kamusal Alanlarda Gündelik Yaşam: Teori ve Uygulama | DSGN 626 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Situationist ve postmodern yaklaşımlar dâhil olmak üzere gündelik yaşama ilişkin temel kuramsal çerçeveleri yorumlayabilecektir. |
2. insanların kamusal alanlardaki çevrelerini nasıl değiştirdiğini ve karşılığında fiziksel çevre tasarımının insanların davranışlarını ve faaliyetlerini nasıl etkilediğini anlamak için kentsel kamusal alanlardaki gündelik uygulamaların farklı örneklerini tartışabilirler; |
3. Gündelik yaşam pratiklerinin kamusal mekânla nasıl şekillendiğini ve etkileşim içinde olduğunu analiz edebilecektir. |
4. Görsel etnografi gibi nitel araştırma yöntemlerini kullanarak gündelik etkinlikleri gözlemleyip belgeleyebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Gündelik hayat bir sosyal bağlamda gerçekleşir ve mekanda lokalize olur. Bu ders kamusal alanlarda günlük yaşam pratiğine odaklanmaktadır. Ders, çağdaş günlük yaşam pratiği teorilerini (e.g., Situationists International) ve günlük etkinlik örüntülerini (ör., Görsel etnografya) incelemek için kullanılan araştırma yöntemlerini sunmaktadır. Ders aynı zamanda kamusal alanlardaki gündelik faaliyetlerin mimariye ve tasarıma etkilerini kritik olarak analiz etmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- Öğrenciler, gözlemledikleri kamusal mekânlardaki gündelik yaşama dair sahneleri anlatan metinleri, Midjourney, DALL·E gibi araçlarla görselleştirebilir ve gerçek gözlem + AI destekli kurgu ile mekânsal temsilleri analiz edebilirler.
- Öğrenciler ChatGPT gibi araçlarla Situationist, Henri Lefebvre, Michel de Certeau gibi kuramcıların görüşlerini özetlettirebilir, karşılaştırmalar yapabilir.
- Öğrenciler, bir mekânda geçen gündelik etkileşimleri AI ile diyalog simülasyonlarına dökebilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş |
2 | Günlük yaşam kavramı |
3 | Çağdaş gündelik yaşam teorileri I |
4 | Çağdaş gündelik yaşam teorileri II |
5 | Kamusal alanda gündelik yaşam |
6 | Kamusal alanların bütünsel deneyimi |
7 | Gündelik kamusal mekanlar ve sosyal hafıza |
8 | Gündelik yaşam, mimarlık ve kamusal alanın tasarımı |
9 | Uluslararası Durumcular & Durumcu Şehir |
10 | Günlük deneyimi çalışmak için metodlar: Ritim analizi |
11 | Günlük deneyimi çalışmak için metodlar: Görsel etnoğrafya |
12 | Şehirde yürümek: Psikocoğrafik deneyler |
13 | Gündelik hayatta mimarlık: Kamusal alanlarda gündelik hayat yaratmak ve değiştirmek |
14 | Gündelik hayatın eleştirisi: Kamusal alanlarda yaratıcı direnç |
|
Kaynaklar: |
De Certeau, Michel The Practice of Everyday Life University of California press 1984 0520061683 /
Sadler, Simon The Situationist City MIT Press 1999 0262692252 /
Lefebvre, Henri Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life Bloomsbury Academic 2013 1472507169
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Perec, Georges Species of Spaces and Other Pieces Penguin Classics 2008 0141442247 /
Rose, Gillian Visual Methodologies Sage 2012 9780857028877
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, etkileşimli ve öğrenci odaklı bir yaklaşımı benimsemektedir, aktif katılım ve eleştirel düşünme teşvik edilmektedir. Derslerde anlatım sınırlı tutulacak, bunun yerine tartışmalar, işbirlikli öğrenme ve araştırmaya dayalı etkinlikler ön planda olacaktır. Öğrenciler, ders materyallerini okumalar, gözlemler ve bağımsız araştırmalar yoluyla incelemeye teşvik edilecek, yapay zeka araçları analiz ve yaratıcılık için bir destek aracı olarak kullanılacaktır. Derse aktif katılım, sunumlar ve grup projeleri başarılı bir şekilde dersin tamamlanması için önemlidir. Saygılı iletişim, entelektüel merak ve bağımsız bakış açıları geliştirmek, ders boyunca teşvik edilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %20 |
Ödev | 2 | %30 |
Alan Çalışması | 1 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme. | 3 |
2 | Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme. | 3 |
3 | Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme. | 4 |
4 | Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme. | 3 |
5 | Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme. | 3 |
6 | Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme. | 2 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme. | 3 |