PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye Mimarlık Tarihinde Barınma ve KonutARCH 626693 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Konut, Barınma ve Ev kavramlarını mimarlık tartışması içinde konumlandırabilmek
2. Bu kavramların tarih yazımın içinde nasıl yer aldıklarını anlayabilmek
3. ‘Türk Evi’ ya da ‘Osmanlı Evi’ olarak ortaya atılan konut tipolojisinin ne olduğunu dair bilinç kazanmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kapsamında Türkiye’de yerleşmiş olan mimarlık tarihi yazımı içinde konut ve barınma kavramlarının hangi bakış açısı ve kavramsal bütünlük içinde ele alındığının incelenmesi ve buna karşın yeni bir tarih yazımının mümkün olup olamayacağının sorgulanması hedeflenmiştir. Türkiye’de konut mimarlığının tarihi Anadolu’nun çok katmanlı ve kültürlü yapısı da göz önüne alındığında oldukça önemli bir alanı ve sayıca fazla olan bir araştırma alanını işaret ediyor olsa dahi, tarih yazımına bakıldığında tartışmanın ‘Türk Evi’ ve ‘Türk Evinin kökenleri’ üzerinden götürüldüğü aşikardır. Bu derste amaçlanan bu geniş araştırma alanındaki ana kurgu dışına çıkarak yeni tarih yazımlarına dair öneriler oluşturulmasıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi
2Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Kim Yorumluyor? Nasıl Yorumluyor?
3Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Konut ve Barınma Kavramları
4Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Ev, Evsellik Kavramları
5Bölüm 1- Kavramsal Tartışma: Mahremiyet, Cinsiyet, Cinsellik ve Mekan
6Tartışma ve Öğrenci Sunumları, Rapor Teslimi – Bölüm 1
7Bölüm 2 – Anadolu’da Konut Mimarisinin Değerlendirilmesi
8Bölüm 2 – Osmanlı Evi ve Türk Evi Kavramları
9Bölüm 2 – Türk Evi tanımı üzerine tartışmalar
10Bölüm 2 – 19.yy, Barınma kültüründe dönüşümler
11Bölüm 2 – Erken Cumhuriyet Dönemi Konut ve Konut Tarihi Yazımı
12Tartışma, Öğrenci Sunumları, Rapor Teslimi – Bölüm 2
13Öğrenci Sunumları
14Öğrenci Sunumları, Final Raporu Teslimi
 
Kaynaklar:
Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982 Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996 Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954 Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001 Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982 Bektaş. C. Türk Evi İst: Yapı Kredi Yay 1996 Cansever, T. Türk Evi'nin Mimarisi Eldem, S. H. Türk Evi Plan Tipler İst: iTÜ Mim. Fak. Yay. 1954 Tanyeli, U. “Mahremiyet ve Konforun Tarihi: Türkiye’de Oda (15.- 20. Yüzyıllar)“ Sanat Dünyamız 100: 291-301 İst. 2001 Arel, A. Osmanlı Konut Gelenegˆinde Tarihsel Sorunlar I·zmir: Ege Üniversitesi G.S.F. Yayınları, 1982
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılması ile ilerleyecek olan ders, öğrenciler ile karşılıklı tartışma ve dialog üzerinden kurgulanan bir derstir. Bu dersin laboratuvar veya stüdyo saati yoktur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%30
Final sınavı1%70
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor