PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Planlamada Mesleki Uygulama ve EtikCRP 422423 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Plancıların mesleki yaşamdaki rollerini anlar;
2. planlamanın uygulanması ve kararlarının etkilerini ve zorluklarını tanımak;
3. kamu yararı, çıkar çatışması ve planlamacıların bu süreçlerdeki rolleri gibi etik kavramları hakkında bilinç oluşturur.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, planlama teorisi, planlamanın hukuki ve idari yönleri ile mesleki hayatımızdaki mesleki uygulamalar arasındaki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken bu ders ülkemizin benzersiz uygulamaları bağlamında gerçek hayatta uygulamaları planlama süreçlerini ve prosedürlerini tanıtacaktır. Ayrıca, öğrencilere planlama mesleği ile ilgili etik ilkeler tanıtılacaktır. Kamu yararı, katılım ve şeffaflık gibi önemli kavramlar ayrıntılı olarak ele alınacak ve öğrencilerin planlama mesleğini icra ederken bu kavramları bildikleri öngörülmektedir. Ayrıca, üniversite hayatının sonuna yaklaşırken, bu ders öğrencilere planlama süreci ve planlama uygulamalarının gerçek sorunlarını ve zorluklarını tanıtmayı amaçlamaktadır. This course aims to fill the gap between the theory of planning, the legal and administrative aspects of planning and the professional practices in our professional life. While doing this, this course will introduce ethical principles that are relevant for the planning profession. Significant concepts including public interest, participation and transparency will be discussed in detail and students are expected to be familiar with these concepts while practicing planning profession. Moreover, close to the end of their university life, this course aims to introduce the students the real problems and challenges of planning process and planning implementations.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: planlamacıların rolü, planlamacılardan ne bekleniyor? Farklı planlama düzeylerinde hazırlama planlama yöntemleri. Plan ölçekleri ve spesifikasyonlarına kısa bir bakış.
2Kentsel imar planı ve uygulama planları nasıl hazırlanır? Plan ölçekleri ve spesifikasyonlarına kısa bir bakış
3Uygulama planlarının detaylı analizi: temel haritalar, jeolojik araştırmalar, sahiplik örüntüsü. Planlamaya etki eden aktörler.
4Planların uygulanması. Kentsel uygulama planları kent alanını nasıl şekillendirir? Kadastro arazisi, kentsel alan, parsel, lisans tanımları.. Parselasyon 15 16 18 madde uygulamaları tevhit ifraz. Örnek inceleme
5Kentsel plan uygulamalarının ekonomisi: Farklı örneklerin analizi
6uygulamalı SINAV
7Etik ve mesleki uygulama planlama. Etik kavramı.
8Planlamaya kamusal ilgi.
9Kamu yararı, çıkar çatışması ve planlamacıların rolü
10Planlama uygulamalarında şeffaflık ve adalet.
11Planlamaya katılım ve planlamacı rolleri.
12Plancıların doğal, tarihi, toplumsal varlıklara ve değerlere karşı sorumlulukları.
13Kurs ve tartışmalar- genel bakış.
14Kurs ve tartışmalar- genel bakış.
 
Kaynaklar:
- Robert, J. Kent ve Ahlak: Kent Üzerine Alternatif Yazılar, Ütopya Yayınları, 1999 - Tekeli, İ. “Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar”, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995 - Wong, C. “Old Wine in a New Bottle: Planning Methods and Techniques in the 1990’s”, Planning Practice and Research, 1998 - Ersoy, M. (1995) “Planlama Kuramları ve Etik”, (Planning Theories and Ethics) 1.Planlama Kongresi- Planlamanın Meşruiyeti ve Plancıların - Konumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995 - Friedmann,J. (1987), Planning in the Public Domain, Princeton University Press, Princeton, N.J. - Taylor N. (1992), “Professional Ethics in Town Planning” Town Planning Review - Keleş, R. (2006) Kentleşme Politikası, İmge Yayınları, Ankara.
 
Diğer Kaynaklar:
- Şehir Plancıları odası '' Mesleki Etik Kural ve İlkeleri'' 2012 - 3194 sayılı imar kanunu - mekansal planlar yapım ve yönetmeliği - planlı alanlar imar yönetmeliği - 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
yüz yüze
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%30
Ödev1%20
Final sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor