PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel TasarımARCH 312322 + 235,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimarlık, kentsel tasarım ve kentsel planlama disiplinlerini ayırt etme ve birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahip olması
2. Kentsel tasarımın temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini kavrayabilmesi
3. Kentsel tasarım alanındaki tarihsel ve yeni eğilimleri yorumlayarak farklı yaklaşımlar geliştirebilmesi
4. . Kentsel tasarımın araç ve süreçlerini kavrayabilmesi
5. Kentsel tasarımda farklı plan ölçeklerini ayırt edebilecek ve kullanabilmesi
6. Kentsel tasarım projeleri için farklı bilgi toplama ve belgeleme yöntemlerini kullanabilmesi
7. Kentsel alanlar ve kentsel açık alanlar üzerinde çok boyutlu analizler yapabilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH313
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, mimarlık öğrencileri içinde ölçme ve analizden tasarım ve temsile bir kentsel tasarım önerisinin geliştirilmesi dahil olmak üzere kentsel tasarımın genel kavramları, teorileri, ilkeleri ve uygulamaları hakkında bir anlayış geliştirmeyi amaçlayan bir lisans dersidir. Kentsel tasarım dersleri, planlama ve tasarımın kesiştiği noktada, halk için üretken bir kentsel alan yaratmak için kentsel ölçekte mekânsal müdahalelere kadar politik, ekonomik ve sosyal planlama ve kalkınmanın kesişme noktasında etkin bir alan olarak ele alır. Bu anlamda, kentsel kamusal alanda mimari müdahaleler açısından kentsel tasarımın tarihsel ve yeni eğilimleri, teorileri ve ilkelerine ilişkin bir kentsel arazi parçası için bir tasarım konsepti geliştirmek dersin temel amacıdır. Bağlamsal ve mekansal ölçme, dokümantasyon ve analizin yanı sıra kentsel ölçekte bir tasarım konseptinin geliştirilmesi ve temsil edilmesi de dersin bir parçası olarak alınır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mimarlar için kentsel tasarıma giriş
2Kentsel tasarımın temelleri: genel kavramlar, modeller ve terminolojiler
3Kentsel form, morfoloji ve tipolojinin temelleri
4Belgeleme, analiz ve görselleştirme metotları
5Kamusal alanlar için kentsel planlama ilkeleri: sokaklar, meydanlar, parklar ve yapılar
6Kentsel tasarım elemanları olarak mahalle ve toplum
7Kentsel tasarım elemanı olarak peyzaj
8Kentsel tasarımı planlamak: mekansal müdahalenin kapsam ve ölçeği, örnekleme ve arazi araştırması, kavramsal tasarım üretilmesi
9Kentsel planlamanın fiziksel ve şematik üretimi, farklı ölçeklerde planlar
10Nazım planlarını okumak, hazırlamak ve onlardan faydalanmak
11Kentsel tasarımın kentsel yönetimi, paydaşları ve süreçleri
12Kentsel tasarımda yeni akımlar: kentsel tasarım projelerinde işbirliği ve katılım
13Kentsel tasarımda yeni akımlar: kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirliğin form ve uygulamaları
14Kentsel tasarımın kentsel değişim ve dönüşümündeki rolü
 
Kaynaklar:
Ders kitabı bulunmamaktadır.
 
Diğer Kaynaklar:
Francesca Ferguson and Urban Drift Projects (eds.). Make_Shift City: Renegotiating the Urban Commons, Jovis Verlag GmbH, 2014. Sophie Wolfrum and Nikolai Frhr. v. Brandis (eds.). Performative Urbanism: Generating and Designing Urban Space, Jovis Verlag GmbH, 2014 Otto Paans and Ralf Pasel. Situational Urbanism, Jovis Verlag GmbH, 2014. Marcos L. Rosa and Ute E. Weiland (eds.). Handmade Urbanism: From Community Initiatives to Participatory Models, Jovis Verlag GmbH 2013. Kristien Ring, et.al. (eds.). SELFMADE CITY Berlin: Self-Initiated Urban Living and Architectural Interventions, Jovis Verlag GmbH 2013. Aurora Fernández Per, Javier Arpa .THE PUBLIC CHANCE: New urban landscapes, a+t Ediciones, 2008. Camillo Sitte. The Birth of Modern City Planning, Dover Architectural Publications, 2006. Jon Lang. Urban Design: A Typology of Procedures and Products, Elsevier Architectural Press, 2005. Spiro Kostof. The City Assembled: The Elements of Urban Form Through History, Thames & Hudson, 2005. Geoffrey Broadbent. Emerging Concepts in Urban Space Design, E & FN Spon, 2003. Cliff Moughtin, et.al. Urban Design: Method and Techniques, Architectural Press, 2003. Cliff Moughtin. Urban Design: Street and Square, Architectural Press, 2003. Spiro Kostof. The City Shaped: Urban Patterns and Meanings through History, Thames & Hudson, 1999 Ali Madanipour. Design of Urban Space: An Inquiry into a Socio-spatial Process, Wiley, 1996. Jane Jacobs. The Death and Life of Great American Cities, Vintage Books, 1992. Christopher Alexander, et al. A New Theory of Urban Design, Oxford University Press, 1987. Aldo Rossi. The Architecture of the City, MIT Press, 1984. Kevin Lynch. Good City Form MIT Press 1984. Colin Rowe and Fred Koetter. Collage City, MIT Press, 1984. Christopher Alexander. A Pattern Language, Oxford University Press, 1977. Amos Rapoport. Human Aspects of Urban Form, Pergamon Press, 1977. Edmund N. Bacon. Design of Cities, Penguin Books, 1976. Gordon Cullen. Concise Townscape, Architectural Press, 1971. Leonardo Benevelo. Origins of Modern Town Planning, MIT Press, 1971. Le Corbusier. The City of Tomorrow , Architectural Press, 1971. Alison Smithson and Peter Smithson. Urban Structuring Reinhold, 1967. Kevin Lynch. The Image of the City, MIT Press, 1960.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, kentsel tasarım teorileri ve ilkeleri, kentsel tasarımın farklı kavramları, araçları, türleri ve biçimleri hakkında veri toplama ve kentsel alanda mekânsal ve sosyal analizlerin çeşitli temsil teknikleri üzerine ders anlatımları ve stüdyo çalışmalarından oluşur. Öğrencilerden bilgi toplayıp belgeleyerek, saha analizleri hazırlayarak ve politikalar, finansman, arazi değeri ve maliyeti, arazi kullanımı, mülk ilişkileri, mimari gibi gerekli araçları ve uygulamaları geliştirerek kavramsal bir plan programlayarak küçük ölçekli bir kentsel tasarım projesi üretmeleri istenir. Bu anlamda ders saatleri, stüdyo çalışmaları ile birlikte derslere ve kentsel tasarım önerileri üzerine öğrenci sunumları üzerine tartışmalara ayrılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor