PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tasarım Bilişi ve YaratıcılıkARCH 512593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. ‘Biliş’, ‘tasarım bilişi’ ve ‘yaratıcılık’ alanları hakkinda bilgi sahibi olurlar.
2. Mimari tasarimda yaraticiligin bilissel olarak nasil gerceklesmekte oldugu hakkinda bilgi sahibi olurlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders ‘biliş’, ‘tasarım bilişi’ ve ‘yaratıcılık’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, mimari tasarımda etkin olan bilişsel yapı ve süreçlerin mimari yaratıcılığa olan etkilerini irdelemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında sırasıyla: biliş kavramı (bilişin tanımı, bilişsel bilimin ve bilişsel psikolojinin tarihi ve tanımı, bilişsel bilgi depolama teorileri, bilişsel bilgi depolama yapıları, şema teorisi ve network teorisi, system teorisi), bilişsel şemalar (bilişsel şema tanımı, bilişsel şemaların kullanımı, bilişsel şema tipleri), biliş ve yaratıcılık (yaratıcılığın tanımı, yaratıcılığın özellikleri, yaratıcılık çalışmaları konusundaki farklı yaklaşımlar, bilişsel yaratıcılık çalışmaları, yaratıcılıkta bilişsel şemalar), ve, tasarım bilişi ve mimari tasarım (tasarım bilişinin tanımı, tasarım bilişi çalışmalarının tarihi, tasarım probleminin tanımı ve özellikleri, tasarımda yaratıcılık, yaratıcı tasarımda bilişsel süreç ve yapılar, tasarım problemi çözmede bilişsel şema kullanımı, tasarımda öncel bilginin bilişsel kullanımı, tasarımda öncel bilginin tipleri, öncel bilgi ve bilişsel şema ilişkisi, mimari tasarımda öncel bilgi tipleri (tipler ve öncül örnekler), mimari tasarım eğitiminde öncel bilginin yeri, mimari tasarımda öncel bilginin kullanımının aşamaları: kendine mal etme, örnekseme ve inovasyon) konuları incelenecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Biliş Kavramı (Bilişin Tanımı, Bilişsel Bilimin ve Bilişsel Psikolojinin Tarihi ve Tanımı)
2Biliş Kavramı (Bilişsel Bilgi Depolama Teorileri, Bilişsel Bilgi Depolama Yapıları, Şema Teorisi ve Network Teorisi, System Teorisi)
3Bilişsel Şemalar (Bilişsel Şema Tanımı, Bilişsel Şemaların Kullanımı, Bilişsel Şema Tipleri)
4Biliş ve Yaratıcılık (Yaratıcılığın Tanımı, Yaratıcılığın Özellikleri)
5Biliş ve Yaratıcılık (Yaratıcılık Çalışmaları Konusundaki Farklı Yaklaşımlar, Bilişsel Yaratıcılık Çalışmaları)
6Biliş ve Yaratıcılık (Yaratıcılıkta Bilişsel Şemalar)
7Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Tasarım Bilişinin Tanımı, Tasarım Bilişi Çalışmalarının Tarihi)
8Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Tasarım Probleminin Tanımı ve Özellikleri, Tasarımda Yaratıcılık)
9Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Yaratıcı Tasarımda Bilişsel Süreç ve Yapılar, Tasarım Problemi Çözmede Bilişsel Şema Kullanımı)
10Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Tasarımda Öncel Bilginin Bilişsel Kullanımı, Tasarımda Öncel Bilginin Tipleri)
11Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Öncel Bilgi ve Bilişsel Şema Ilişkisi)
12Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Mimari Tasarımda Öncel Bilgi Tipleri: Tipler ve Öncül Örnekler)
13Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Mimari Tasarım Eğitiminde Öncel Bilginin Yeri)
14Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Mimari Tasarımda Öncel Bilginin Kullanımının Aşamaları: Kendine Mal Etme, Örnekseme ve Inovasyon)
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Thagard, Paul. Mind: introduction to cognitive science, second edition, MIT Press, Cambridge, Massachusetts 2005. Akın, Ömer. Psychology of architectural design, Pion, London, 1986. R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of Creativity, Cambridge University Press, Cambridge, 1999. Anderson, J. R. Cognitive psychology and its implications, Worth Publishers, New York, 2000. Bruning, R. H., Schraw, G., Norby, M. & Ronning, R. (Eds.), Cognitive psychology and instruction, Pearson Merrill Prentice Hall, Ohio, 2004. C. Eastman, W. Newstetter & M. McCracken (Eds.), Design knowing and learning: Cognition in design education, Elsevier Books, Oxford, 2001. Cross, N., Designerly ways of knowing, Springer-Verlag, London, 2006.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, ders sunumları ve teorik tartışmalar içerir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%40
Final sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor