PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
19 yy ve Erken 20.yy Osmanlı-Türkiye MimarlığıARCH 505593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 19.yy ve 20.yy başındaki mimari üretim hakkında bilgi sahibi olmayı
2. Bu mimari üretimi değişen aktörler ve sosyal siyasi gelişim çerçevesinde yorumlamayı
3. Konu etrafında temel ve ikincil kaynaklar ulaşmayı
4. Konu ile ilgili kaynakları eleştirel bir şekilde değerlendirmeyi
5. Konu üzerinden belirleyecekleri bir sorunsalı tartışabilme becerisi kazandırmayı hedeflemektedir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders mimarlık yüksek lisans programının ana çerçevesini oluşturan mimarlık tarihi ve teorisi grubunun bir parçası olarak kurgulanmaktadır. Türkiye tarihinde kritik bir önem arz eden bu zamansal aralıktaki mimari üretimin ve bu üretimin alt parçası olan sosyal-kültürel ve tarihsel verilerin değerlendirilmesi bu dersin ana hedefidir. Bu dersin temel amacı öğrencilerin, ‘Osmanlı imparatorluğunun en uzun yüzyılı’ olarak tarih yazımında yerini alan 19.yy ve onu takip eden 20.yy başlarındaki gelişmeler paralelinde Osmanlı mimarlık ortamını ve üretimini “Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve”; “19.yy’da Osmanlı’da Mimarlık Mesleği- Mimarlar”; “19.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler”; “Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası”; “Oryantalizm” ve “Osmanlı’da Zaman Kavramı” ana başlıkları altında verilen okumalar ile sorgulamalarıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması. Giriş.
2Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve I
3Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve II
419.yy’da Osmanlı’da Mimarlık Mesleği- Mimarlar
519.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler I
619.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler II
7Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- I
8Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- II
9Oryantalizm I
10Oryantalizm II
11Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı I
12Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı II
13Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması I
14Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması II
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011 Can, Selman, Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010 Çelik, Zeynep 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti: Değişen İstanbul İstanbul 1996 Çelik, Zeynep Avrupa Şark’ı Bilmez, Eleştirel Bir Söylem (1872-1932), İstanbul 2009 Kuban, Doğan Osmanlı Mimarisi İstanbul: Yem Yayınları 2007 Çelik, Gökçe (Ed.) Geç Osmanlı Döneminde Sanat Mimarlık ve Kültür Karşılaşmaları İstanbul: İş Bankası Yayınları Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004 Erkmen, Alev Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011 Lewis, Bernard, The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968 Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009 Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011 Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011 Wishnitzer, Avner Alaturka Saatleri Ayarlama, Geç Osmanlı’da Zaman ve Toplum İstanbul: Yem Yayınları 2019
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler araştırma ödevleri, okumalar ve bunların sunumu ve tartışması üzerinden yürütülecektir. Ayrıca dönem ödevi olarak her bir öğrencinin belirlenecek bir konu üzerinde bir bildiri yazması ve sunması beklenmektedir. Bilgisayar sunumları ve multimedya kullanımını olanaklı kılacak donanım ve yazılımlar
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%15
Dönem Ödevi1%60
Sözlü Sunum1%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor