PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kurmaca Metin AnalizleriCEC 210493 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kurmaca metinlerin yapısını kavrayabilmek ve bu türdeki metinleri çözümleyebilmek.
2. Yaratıcı düşünme yeteneğini geliştirmek.
3. Öğrencinin okuduğu bir metne doğru sorular sorma becerisini artırmak.
4. Öğrencinin kavram dünyasını ve zihinsel kelime dağarcığını zenginleştirmek.
5. Edebiyatından çeşitli türlerinden metinler yoluyla öğrencinin okuma becerilerini artırmak.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Öğrencilere edebî türler hakkında bilgi verilecek ve seçilmiş örnek metinler yoluyla kurmaca metinleri tüm ayrımlarıyla birlikte kavrayabilmelerine ve eleştirebilmelerine katkı sağlanacaktır. Derste, kurmaca metinlerle düşünsel metinler (makale, deneme) arasındaki ayrım tanıtılarak bu yolla öğrencilerin kurmaca metinleri doğru şekilde okuyabilmelerine ve çözümleyebilmelerine destek sağlanacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı
2“Edebiyat” ve “edebîlik” kavramları arasındaki ilişkinin tartışılması.
3“Edebiyat ne işe yarar?”, “Neyi niçin okuyoruz?: Kurmaca metinlerin kavram dünyamızı genişletmedeki rolü.
4“Edebî türler arası sınırlardan söz etmek ne ölçüde mümkün?”: Türsel sınıflandırma sorunları.
5Türk edebiyatında roman türünün genel seyri. Türk romanında “tip”ler ve “karakter”ler.
6Sınıf ortamında bir roman tartışması: Orhan Kemal – Baba Evi.
7Türk şiirinde “somut” ve “soyut” düşünce ve II. Yeni Hareketi.
8II. Yeni şiir örnekleri ve bu şiir üzerine tartışmalar.
9Türk edebiyatında hikâye. Hikâye metninin yapısı ve karakter-zaman-mekân temelinde çözümlenmesi.
10Sınıf ortamında bir hikâye tartışması: Oğuz Atay – Ne Evet Ne Hayır.
11Türk edebiyatında tiyatronun toplumsal boyutu.
12Sınıf ortamında tartışma: Seçilmiş metinlerle Hakdun Taner tiyatrosunda “tip”ler ve “karakter”ler.
13“Kurmaca” ve “düşünsel”in arasında bir tür olarak deneme.
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Orhan Kemal, Baba Evi – Avare Yıllar, Everest Yayınları, 2016. Mehmet H. Doğan, İkinci Yeni Şiir: Antoloji-Dosya, İkaros Yayınları, 2008. Oğuz Atay, Korkuyu Beklerken, İletişim Yayıncılık, 2004. Ferhan Şensoy (Haz.), Haldun Taner Kabare (Bütün Oyunları-10), Bilgi Yayınevi, 2000.
 
Diğer Kaynaklar:
Tzvetan Todorov, Edebiyat Kavramı, Sel Yayıncılık, 2015. Gregory Jusdanis, Kurgu Hedef Tahtasında: Edebiyatın Savunusu, Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. Terry Eagleton, Edebiyat Olayı, Sel Yayıncılık, 2012. Rita Felski, Edebiyat Ne İşe Yarar?, Metis Yayınları, 2016. Berna Moran Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İletişim Yayıncılık, 2004. Cevdet Kudret, Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman, Kapı Yayınları, 2016. Sevda Şener, Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu, Mitos Boyut Yayınları, 2012.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Edebî türler arasındaki ayrımların tanıtılıp ilgili metinlerin ders ortamında analiziyle birlikte öğrencilerin yaratıcı düşünme kabiliyetlerinin güçlendirilmesi. Kurmaca metinlerin incelenmesi sırasında bir metnin nasıl analiz edilebileceğinin aktarılması, bu yolla öğrencinin okuduğu metne soru sorabilme potansiyelinin yükseltilmesi.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%30
Ödev1%20
Final sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor