Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hava ve Uzay Hukuku | HUK 484 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciye, hava ve uzay hukuku kavramları, hava ve uzay hukukuna ilişkin uluslararası ve ulusal düzenlemeler hakkında genel bilgi sahibi olma imkanı kazandıracaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hava ve uzay hukukunun kavram ve kurumlarının incelenmesi |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kavramsal çerçeve, hava hukukunun tanımı, özellikleri, tarihi gelişimi ve diğer hukuk dallarıyla ilişkisi |
2 | Hava sahasının hukuki rejimi, ulusal hava sahası ve rejimine ilişkin görüşler ve uygulanan hukuk, Türkiye’nin Düzenlemeleri |
3 | Uluslararası Hava Sahasının serbestliği ve buna ilişkin düzenlemeler |
4 | Uluslararası Hava ulaşım rejimi, sivil ve devlet hava araçlarının bir devletin hava sahasında bağlı olduğu ulaşım rejimi |
5 | Uluslararası hava sahasında hava ulaşımı rejimi, 1944 Chicago Sözleşmesi ve ICAO’nun yapısı ve görevleri |
6 | Uçuş güvenliği ve hava trafik hizmetleri, 1944 Chicago Sözleşmesine göre hava trafik hizmetleri, FIR ve uyarı hizmetleri |
7 | Ege’de hava sahasına ilişkin sorunlar, Yunan Hava Sahasının Genişliği ve FIR hattına ilişkin meseleler |
8 | Uzay çağına geçiş, uzay çalışmalarının çevresi ve uygulanma alanı |
9 | Uzay çalışmaları ve hukuk, hukukun geriden kalışı, uzay hukukunun gelişmesi, doktrin, BM çalışmaları |
10 | Uzayın hukuki statüsü, hava uzayında egemenlik ve bu egemenliğin uzayı da kapsayıp kapsamadığı meselesi, hava uzayı ile uzay arasındaki sınır meselesi |
11 | Uzayın genel hukuki rejimi ve uzayda bulunan cisimlerin hukuki statüsü |
12 | Uzayın barışçıl araçlarla kullanılması meselesi, barışçıl araç deyiminin yorumu, gözetleme uyduları ve silahsızlanma ve silahların denetimi meselesi |
13 | Uzayda bazı faaliyetlerin düzenlenmesi, kurtarma ve yardım, uzay araçlarının kazalarından doğan sorumluluk |
14 | Uzay aracının uyrukluğu meselesi, uzayla ilgili telekomünikasyon düzenlemeleri, uzayda zararlı fiillerin önlenmesi meselesi |
|
Kaynaklar: |
Ömer İlhan Akipek, Hava Sahasının Devletler Hukuku Bakımından Durumu, AÜHF, 1959.
Seha L. Meray, Uzay ve Milletlerarası Hukuk, AÜHF, 1964.
Hüseyin Pazarcı, Uluslararası Hukuk, Turhan Kitabevi, 2015. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı ve uygulama çalışmaları |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 14 | 1,00 | 14,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 1 | 2,00 | 2,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 4 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 4 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 4 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 3 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 2 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 0 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 4 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 4 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 0 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 0 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 0 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 4 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 4 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |