Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ekonomik Suçlar | HUK 322 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilere ekonomik suçlulula mücadelede esas alınan temel ilke ve prensipler kavratılmakta ve uygulamada sıkça karşılaşılan suç tipleri öğretilmektedir. Böylelikle gelişen teknolojilerin etkisiyle sürekli gelişim gösteren ekonomik suçluluk olgusuyla etkin mücadele önemli ceza kurumları ve suç tipleri incelenirken, temel ceza hukuku ilkelerinin korunması gereği de öğretilmektedir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ekonomik suçlar dersi ile ekonomi ceza hukukuna ilişkin ulusal ve uluslarası düzeydeki yasal düzenlemelere, ekonomik suçların sosyolojik kökenleri, oluşumu, özellikle beyaz yaka suçluluğu kapsamında tarihsel gelişimi, ekonomik kamu düzeni kavramı ve ekonomik kamu düzeninin ceza hukuku eliyle korunması hususu, ekonomik suçları sınıflandırmada kullanılan yöntemler, ekonomik suçlulukla mücadelede benimsenen temel ilkeler, ve ekonomik suçlar kapsamında yer alan suç tipleri öğretilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ekonomik suçlar dersinin konusu, bölümleri, önemi ve ekonomik suçluluğa genel bir bakış |
2 | Ceza hukukuna ilişkin temel bilgiler, ekonomik çıkar amaçlı işlenen suçlar ile ekonomik kamu düzenine karşı işlene suçlar, homo economicus |
3 | Ekonomik suçlar kavramının doğuşu, tarihsel gelişim, beyaz yaka suçları ve yolsuzluk ve yozlaşma kavramları, sınırı aşan suçlar ile mücadele |
4 | Ekonomik suçların yapısı, sınıflandırmada esas alına teoriler: fiil ve fail odaklı yaklaşımlar, hukuksal değer odaklı yaklaşımlar, |
5 | Ekonomik suçlar, genel olarak: temel ilkeler, kusur prensibi ve cezaların şahsiliği, TCK md. 5 |
6 | Ekonomik suçlar, genel olarak: tüzel kişiler ve tüzel kişilere uygulanabilen yaptırımlar |
7 | Ekonomik suçlar, genel olarak: ekonomik suçlarla mücadelede özellik arz eden güvenlik tedbirleri |
8 | Ekonomik suçlar, suç tipleri: 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu (TCK) md. 247 Kamu görevlisinin zimmeti |
9 | Ekonomik suçlar, suç tipleri: 5237 sayılı TCK md. 241 Tefecilik Suçu |
10 | Ekonomik suçlar, suç tipleri: 5237 sayılı TCK md. 165 ve 166 Suç eşyasının satın alınması ve kabul edilmesi ile bilgi vermeme suçları |
11 | Ekonomik suçlar, suç tipleri: 5411 sayılı Bankacılık Kanunu (BK) md. 150 İzinsiz faaliyette bulunmak |
12 | Ekonomik suçlar, suç tipleri: 5411 sayılı Bankacılık Kanunu (BK) md. 160 Zimmet, Varsayımsal zimmet |
13 | Ekonomik suçlar, suç tipleri: 5411 sayılı Bankacılık Kanunu (BK) md. 160 Zimmet, Varsayımsal zimmet (devam) |
14 | Bankacılık Kanunu’nun Türk ceza hukukukunun temel ilke ve esasları çervesinde değerlendirilmesi. |
|
Kaynaklar: |
TEİDAMAN, Klaus, NUHOĞLU, Ayşe (çeviren): Ekonomi Ceza Hukuku, Seçkin Yayınları, 2017 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Veli Özer ÖZBEK: Ekonomi Ceza Hukuku Birinci Kitap – Genel Hükümler, Seçkin Yayınları, 2021 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yürütülürken ders anlatımı ve pratik olayları çözme yöntemi kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 1 | 14,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 4 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 3 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 4 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 0 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 3 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 2 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 1 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 3 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 3 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 3 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |