PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türk DiliTURK 103132 + 026,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiUzaktan Eğitim
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencilere Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek, öğrencilerin söz varlığını zenginleştirmek, Türk ve dünya edebiyatının seçkin yapıtlarıyla onların eleştirel, analitik, sorgulayıcı ve yaratıcı ifade becerilerini geliştirmektir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı, yükseköğrenim döneminde her öğrenciye anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek; Türk edebiyatının seçkin yapıtlarıyla öğrencilerin eleştirel, sorgulayıcı, araştırıcı, yapıcı ve yaratıcı düşünce ve anlatımlarını geliştirmek; öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dil oluşumunu sağlamak ve anadili bilincine sahip gençler yetiştirmektir. (The course will cover the following: teaching students the structure and usage features of the mother tongue; having students acquire the ability to use Turkish appropriately as a written or oral communication tool; developing students’ creative thinking, criticizing, researching, questioning and constructive structure of the outstanding works of art in Turkish Literature; providing the language as complete and cooperated in education and making students aware of their mother tongue during the university period.)
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dil Nedir?, Dilin Özellikleri, Dilin Doğuşu, Kökenlerine Göre Diller, Yapılarına Göre Diller, Anadili Lehçe ve Ağız, Ortak Dil, Konuşma Dili - Yazı Dili, Özel Diller, Dil-Düşünce İlişkisi, Dil - Kültür İlişkisi, Harf Devrimi, Dil Devrimi.
2Türkçenin Sorunlarına Yaklaşımlar; Türk dilinin özellikleri, Türk dilinin tarihsel gelişimi ve dönemleri, Türkçenin Türkiye’deki ve dünyadaki durumu.
3Türkçenin Başlıca Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri/ Güzel Konuşma Kuralları
4Sözcük türleri
5Cümle bilgisi, cümlenin ögeleri, cümlede anlam
6Anlatım bozuklukları / Konuşma Yanlışları
719. Yüzyıldan Günümüze Çeşitli Tarihlerde Yazılmış Metinler Yoluyla Türkçenin Geçirdiği Aşamaların Kavranması
8Roman, öykü ve denemenin özellikleri
9Düşünsel metinler: makale, fıkra, eleştiri, günlük, anı, biyografi, otobiyografi, röportaj, gezi yazısı. / Bazı Sözlü Anlatım Türleri: Konferans, Sempozyum, Seminer, Panel
10Türk edebiyatında romanın gelişme süreci
11Bir roman incelemesi: Yaşar Kemal’in “Yılanı Öldürseler” romanı
12Bir öykü incelemesi: Haldun Taner’in Onikiye Bir Var/Sancho’nun Sabah Yürüyüşü/Gülerek Ölmek adlı kitabı
13Deneme türündeki metinleri tartışma yolları
14Yazılı anlatım: dilekçe, özgeçmiş, tutanak, iş mektubu, resmî yazı, rapor.
 
Kaynaklar:
Zeynep Korkmaz ve diğer, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevi, 2003. Emin Özdemir, Sözlü – Yazılı Anlatım Sanatı: Kompozisyon Remzi Kitabevi, 2005. Yaşar Kemal, Yılanı Öldürseler, Yapı Kredi Yayınları. Haldun Taner, Onikiye Bir Var/Sancho’nun Sabah Yürüyüşü/Gülerek Ölmek, Bilgi Yayınevi. Cemal Süreya, Sevda Sözleri, Yapı Kredi Yayınları.
 
Diğer Kaynaklar:
Muhittin Bilgin, Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002. TDK Yazım Kılavuzu, TDK Yayınları, 2008.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Metin odaklı okuma, yazma, konuşma, dinleme etkinliklerinden yararlanmak ve öğrencilere eleştirel bakış açısı kazandırmak. (tasked-based teaching; discussions on texts; communicative/meaningful language exercises; out-of-class reading and writing tasks.)
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%30
Test1%10
Final sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor