PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kriptografiye GirişMATH 4273 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Düz metin, şifreli metin, simetrik kriptografi, asimetrik kriptografi ve dijital imzalar dahil olmak üzere kriptografiyle ilgili kavramları öğrenir.
2. Kripto sistemine yönelik temel saldırı biçimlerini öğrenir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kriptografinin tarihçesi ve genel bakış, Modern Kriptografinin Temel Prensipleri, Özel Anahtar Kriptografisi; Tek seferlik pad ve akış şifreleri, Blok şifreler, PRP'ler ve PRF'ler, Blok şifrelere saldırılar. Mesaj Bütünlüğü; Çarpışmaya dayanıklı karma, Kimliği doğrulanmış şifreleme: aktif saldırılara karşı güvenlik. Açık Anahtarlı Kriptografi; Aritmetik modülo asal sayılar kullanan kriptografi, Genel anahtar şifreleme, Aritmetik modülo bileşimler. Dijital imzalar
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kriptografinin tarihçesi ve genel bakış. Modern Kriptografinin Temel İlkeleri
2Özel Anahtar Kriptografisi; Tek seferlik ped ve akış şifreleri.
3Blok şifreleme
4PRP ve PRF.
5Blok şifrelerde ataklar
6Mesaj bütünlüğü: tanım ve uygulamalar.
7Çarpışmaya dayanıklı karma.
8Kimliği doğrulanmış şifreleme: aktif saldırılara karşı güvenlik.
9Aritmetik modülo asal sayılar
10Açık Anahtarlı Kriptografi; Aritmetik modülo asal sayıları kullanan kriptografi.
11Genel anahtar şifrelemesi
12Aritmetik modülo kompozitler.
13Dijital İmzalar: tanımlar ve uygulamalar
14Daha fazla imza şeması
 
Kaynaklar:
Introduction to Modern Cryptography 2nd edition; Jonathan Katz & Yehuda Lindell; Chapman and Hall/CRC; 2014; 978-1466570269
 
Diğer Kaynaklar:
Cryptography: Theory and Practice 2nd edition ; Douglas R. Stinson; Chapman and Hall/CRC; 2002; 978-1584882060
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50 sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde, öğrenciler NA notu ile kalacaklardır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%20
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri53,0015,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)210,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.3
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.3
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4