| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Kriptografiye Giriş | MATH 427 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Düz metin, şifreli metin, simetrik kriptografi, asimetrik kriptografi ve dijital imzalar dahil olmak üzere kriptografiyle ilgili kavramları öğrenir. |
| 2. Kripto sistemine yönelik temel saldırı biçimlerini öğrenir. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Kriptografinin tarihçesi ve genel bakış, Modern Kriptografinin Temel Prensipleri, Özel Anahtar Kriptografisi; Tek seferlik pad ve akış şifreleri, Blok şifreler, PRP'ler ve PRF'ler, Blok şifrelere saldırılar. Mesaj Bütünlüğü; Çarpışmaya dayanıklı karma, Kimliği doğrulanmış şifreleme: aktif saldırılara karşı güvenlik. Açık Anahtarlı Kriptografi; Aritmetik modülo asal sayılar kullanan kriptografi, Genel anahtar şifreleme, Aritmetik modülo bileşimler. Dijital imzalar
|
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Kriptografinin tarihçesi ve genel bakış. Modern Kriptografinin Temel İlkeleri |
| 2 | Özel Anahtar Kriptografisi; Tek seferlik ped ve akış şifreleri. |
| 3 | Blok şifreleme |
| 4 | PRP ve PRF. |
| 5 | Blok şifrelerde ataklar |
| 6 | Mesaj bütünlüğü: tanım ve uygulamalar. |
| 7 | Çarpışmaya dayanıklı karma. |
| 8 | Kimliği doğrulanmış şifreleme: aktif saldırılara karşı güvenlik. |
| 9 | Aritmetik modülo asal sayılar |
| 10 | Açık Anahtarlı Kriptografi; Aritmetik modülo asal sayıları kullanan kriptografi. |
| 11 | Genel anahtar şifrelemesi |
| 12 | Aritmetik modülo kompozitler. |
| 13 | Dijital İmzalar: tanımlar ve uygulamalar |
| 14 | Daha fazla imza şeması |
| |
| Kaynaklar: |
| Introduction to Modern Cryptography 2nd edition; Jonathan Katz & Yehuda Lindell; Chapman and Hall/CRC; 2014; 978-1466570269 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Cryptography: Theory and Practice 2nd edition ; Douglas R. Stinson; Chapman and Hall/CRC; 2002; 978-1584882060 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftalık 3 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Öğrencilerin final sınavına girebilmek için toplam derslerin en az %50 sine devam etmeleri beklenir. Aksi halde, öğrenciler NA notu ile kalacaklardır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 5 | %20 |
| Ara Sınav | 2 | %40 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 5,00 | 5,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 5 | 3,00 | 15,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 10,00 | 20,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 3 |
| 2 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 4 |
| 3 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
| 4 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 5 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 3 |
| 6 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
| 7 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 3 |
| 8 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 4 |