PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
GotikELL 564593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Gotik edebiyatı hakkında kapsamlı bilgi sahibi olurlar
2. Gotiğin özelliklerini öğrenirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Gotik, Romantik duyarlılık ve fantastik edebiyatla bağlantılı bir edebi tür olarak kabul edilebilir, ya da gotiğin biçemsel ve tematik olarak Orta Çağ mimarisinden, sanata ve operaya, film ve çağdaş modaya kadar uzanan daha geniş bir estetik biçim olarak izi sürülebilir. Bu ders, Walpole’un Otranto Şatosu’ndan başlayarak Stoker, Lewis, Mary Shelley, Radcliffe, Le Fanu, Reeve ve Gaskell gibi İngiliz yazarların onsekizinci ve ondokuzuncu yüzyıllardaki kanonik yapıtlarına; ya da Amerikan (Irving, Brockden Brown, Poe, Hawthorne ve Melville’in öykü ve romanları), Fransız (Sade, Lautréamont, Nerval, Bataille, Diderot, Leroux, Gautier, Hugo ve Maupassant’ın yapıtları; Méliès, Cocteau, Epstein ve Vadim’in filmleri), Alman (Schiller’in oyunları, Hoffmann ve Kleist’in öyküleri, dışavurumcu film); Rus (Tolstoy, Pushkin, Lermontov, Gogol, Dostoevsky, Turgenev, Bulgakov) gibi diğer gotik geleneklerin bakış açılarına odaklanabilir. Bundan farklı olarak, ders Lovecraft’ın öyküleri, gotik romans, Amerikan güney gotiği, modern gotik (Daphne du Maurier, Shirley Jackson), 1970’lerin çizgi romanları, Stephen King, kara film ve gotik korku filmleri (Hammer Horror, Tim Burton, Guillermo Del Torro), Gotik rock müzik ve modası gibi yirminci ve yirmibirinci yüzyıl yapımlarına değinebilir. Gotik hakkında eleştirel bakış açıları Burke’in süblime (yüceleştirme) tanımı; Freud’un uncanny (esrarengizlik), Kayser’in grotesk, Foucault’un delilik, Ariès’in ölüm, Kristeva’nın abject (bayağılık), Praz’ın erotik duyarlılık, Toufic’in vampirler üzerine çalışmalarından, kuramcıların türü yeniden tanımlama (Gilbert ve Gubar, Punter, Sedgwick); gotik psikoloji (Todorov, Wood, Clover, Carroll); korku estetiği (Freeland, Lowenstein); gotik karnavalesk ve habitus (Jones); ekonomik bağlamlar (Clery); gerçekten kaçış ve karşı anlatı (Byron, Punter); Amerikan gotiği (Ringe, Goddu); cinsiyet ve seks konuları (Moers, Anolik, Smith, Heiland, Becker, Haggerty); hayalet ve mezar etkileri (Abraham ve Török, Derrida, Berthin) gibi incelemelere kadar uzanır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bir tür olarak gotiğe giriş
2Kuramsal metinlerin tartışılması
3Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
4Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
5Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
6Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
7Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
8Vize
9Kuramsal metinlerin tartışılması
10Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
11Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
12Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
13Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması
14İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi
 
Kaynaklar:
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
 
Diğer Kaynaklar:
David Punter and Glennis Byron The Gothic Jerrold E. Hogle The Cambridge Companion to Gothic Fiction Jerrold E. Hogle The Cambridge Companion to the Modern Gothic
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%50
Final sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor