PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Düşünce TarihiELL 581593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Düşünce tarihinde önemli mevzular hakkında bilgi sahibi olurlar.
2. Tarih, tarih yazımı ve fikirlerin yayılması üzerine çeşitli eleştirel bakış açıları edinirler.
3. Belirli mevzular üzerine eleştirel ve akademik analizler yazabilirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Düşünce tarihi fikirlerin ve düşünce biçimlerinin disiplinlerarası gelişimini, diğer fikirlerle bağlantılarını, dilde ve söylemde, kültürel ve sosyal bağlamlarda değişikliklerin yanı sıra bilgiyi şekillendirme ve irdelemede kurumların ve düşünürlerin rolünü inceler. Edebiyat incelemesi metinlerin üretildiği, yayıldığı ve kabul edildiği bağlamlardan ayrılamayacağından, bu ders tarihin nasıl üretildiği, yorumlandığı, kullanıldığı ve değiştirildiğinin yanı sıra “tarihin yeniden yapılandırılması” yanılgısına ve “resmi,” “bilimsel” ya da “nesnel” tarih tartışmalarına dair bir dizi bakış açısı sunar. Amaç, gerçek ve kanıtların rastlantısal doğası ve metin ve yoruma dayalı incelemelerin bağlama bağlılığı konusunda öğrencilerin farkındalığını arttırmak; onlara tarihi kaynaklar ve diğer malzemenin değerlendirilmesinde eleştirel ve bilinçli bir yaklaşım kazandırmaktır. Ders malzemesi, araştırma alanlarında öncü Lovejoy, Cassirer, Isaiah Berlin, Collingwood, Annales tarihçileri, White, Popper, Skinner, Grafton, Pocock ve LaCapra gibi bilim insanlarının seçilmiş metinlerinden; tarih yazımı ve okumaya yönelik dilbilim, sosyoloji ve diğer alanlardaki yaklaşımlardan oluşabilir (Derrida, Foucault, Bourdieu, Ariès, Furet, de Certeau, Badiou, Rancière, Passeron, Niethammer, Huntington, Fukuyama vb).
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Entelektüel tarihteki temel konulara giriş
2Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması
3Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması
4Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması
5Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi
6Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi
7Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi
8Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi
9Vize
10Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması
11Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması
12Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması
13Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması
14İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi
 
Kaynaklar:
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%50
Proje1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor