PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kuramsal Kavramlar ve EleştiriELL 580593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Eleştiri kuramında önemli kişiler ve düşünce ekolleri hakkında tarihsel bilgi kazanırlar.
2. Estetik kuram ve metin incelemeleri üzerine yapılan kavramsal tartışmaları anlarlar.
3. Eleştirel düşünmenin esas ilkeleri ile disiplinler arası bağ kururlar.
4. İlk prensiplerdeki kuramsal terimler hakkında özbilinçli, eleştirel anlayış kazanırlar.
5. Edebi, sanatsal, kültürel ve başka türden metinlerdeki kuramsal fikirlerle çalışabilirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste klasik dönemden günümüze kadar var olan temel eleştiri kuramları ele alınarak, yazınsal metinlerin ve kültürel yapıtların çağdaş bir yaklaşımla incelenmesi için gereken temel oluşturulacaktır. İşlenecek konular klasik, aydınlanma ve romantik dönem kuramları, Yeni Eleştiri ve Rus Biçimciliği, yapısalcılık, alımlama estetiği, izlenimci eleştiri, Marksizm eleştiri kuramları, postyapısalcılık, yapı çözüm, postmodernizm, feminizm ve cinsiyet kuramları, ırk, köken ve milliyetçilik kuramları, sömürgecilik sonrası kuramı, yeni tarihselcilik, ekoeleştiri, kültürel kuramlar ve transhümanizmdir. Okumalar hem kuramsal metinleri hem de örnek metin incelemelerini kapsar; temel odak noktası kuramları basmakalıp “uygulanacak” yaklaşımlar olarak değil de anlamın okuma sürecinde nasıl üretildiğini sorgulama yöntemleri olarak anlamaktır. Dersin değerlendirmesi sınavlara ve metinlerin eleştirel incelemelerine dayalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Edebiyat kuramı ve eleştiri ilkelerine giriş
2Klasik ve ortaçağ gelenekleri
3Rönesans, 17. ve 18. yüzyıl gelenekleri
4Romantik dönem ve 19. yüzyıl geleneği
5Erken 20. yüzyılın kuramları (Anglo-Amerikan Yeni Eleştirisi, Rus Biçimciliği)
620. yüzyılın ortası kuramları (Yapısalcılık, fenomenoloji, yorumbilim, tarih yazımı)
7Kuramsal Akımlar I (post-yapısalcı teoriler, postmodernizm)
8Kuramsal Akımlar II (post-yapısalcı teoriler, postmodernizm)
9Kuramsal Akımlar III (Marksizm, psikanalitik teoriler)
10Kuramsal Akımlar IV (okur merkezli/okura dönük kuram, yeni tarihselcilik)
11Kuramsal Akımlar V (feminizm, cinsiyet kuramları, sömürgecilik sonrası kuramları)
12Çağdaş Kuramlar I (ırk, etnisite, milliyetçilik kuramları, bilişsel kuramlar)
13Çağdaş Kuramlar II (eko-eleştiri, transhümanizm, post-hümanizm)
14İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi
 
Kaynaklar:
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%50
Proje1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor