PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapı Tipleri ve ProgramlamaIAGR 539593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İç mekan programlama araçlarının tartışılması
2. Learning and analyzing the typical characteristics of each building type
3. Developing a sample programme on building type
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İç mimarlar, belirli tipolojiler altında benzerlikler gösteren çeşitli bina tipleri üzerinde çalışırlar. Ayrıca çoğu iç mimara binanın programı verilmediği için bu ders bu konuları kapsamayı amaçlamaktadır. Bu ders, konut birimleri, ticari binalar, eğitim binaları, sağlık binaları, ofisler, eğlence tesisleri, spor tesisleri gibi bina tipolojilerindeki teorik birikimleri kapsamaktadır. Toplam süreç teorik ve pratik süreçleri kapsamakta ve birlikte ilerlemektedir. Bu ders, müşteri ve kullanıcı gereksinimleri ile her bir tipolojik tesisin işlevsel/aktivite gereksinimleri perspektifinde programlama bilincini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında iç mekan programlama araçları tartışılacak ve öğrencilerin her bir yapı tipinin tipik özelliklerini sadece teorik çalışmalarla değil, aynı zamanda yerinde araştırmalarla da öğrenmeleri ve önerilen bir yapı tipi üzerinde örnek bir program geliştirmeleri beklenmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve Metodoloji & Bina Tipolojilerinin Tanımları
2Tüm Bina Tipolojilerinde Ortak Olan Bina Tasarımı Konuları
3Mimari ve İç Mekan Programlama & Paydaşların Gereksinimleri ve Bunların Programlama, Kısıtlamalar ve Sınırlamalar Üzerindeki Etkisi Ödev 1: Seçilen bina tipinin kullanıcıları ve paydaşları hakkında ön araştırma 1
4Paydaşların; Müşterilerin; Kullanıcıların ve Diğerlerinin Sorunları, Zaman Kısıtları, Hedefler ve Amaçlar Ödev 1'in sunumu.
5Yönetim Yönleri - Tasarım Yönetimi ve İnşaat Yönetimi, İşçilik ve Lojistik Konuları Ödev 1-b: Seçilen bina tipinin kullanıcı beklentileri ve gereksinimleri üzerine bir literatür taraması
6Mali Konular, Yönetim ve bunların programlama ve aşamaları üzerindeki etkisi
7Uyarlanabilir yeniden kullanım konuları - Mevcut binanın artıları ve eksileri. Ödev 2. Boş salona yeni bir işlev önerilmesi. Seçilen binanın analizi - Çankaya Üniversitesi'nin genel bina 1. katındaki boş kafeterya
8Yapıların Semiyolojisi ve Anlamı, Kavram Geliştirme ve Tasarımın Stilistik ve Diğer Sorunları Ödev 2 sunumu.
9Konut Binaları: Konut Kompleksleri, Evler, Villalar, Rezidanslar, Saraylar + Ağırlama ve Konaklama Binaları: Oteller, Lojmanlar, Yurtlar, Yaşlılar için Konutlar - genel ortak alan gereksinimleri
10Devlet Binaları ve Ofisleri, Şirket Merkezleri, Özel Ofisler+ Eğitim Kurumları: Anaokulları, İlkokullar, Liseler, Üniversiteler, Özel Öğrenciler İçin Okullar (Engelli veya Üstün Yetenekli Öğrenciler) - genel ortak alan gereksinimleri Ödev no 3: Çankaya salonuna önerilen işlevin iç mimari programlaması
11Ticari Yapılar; Restoranlar; Kahveler, Mağazalar; Alışveriş Merkezleri + Kültürel Yapılar: Müzeler, Kültür Merkezleri, Toplum Merkezleri, Galeriler
12Eğlence Tesisleri: Sinemalar, Tiyatrolar; Opera Binaları+ Sağlık Binaları: Özel Klinikler, Sağlık Merkezleri, Hastaneler
13Seçilen bina tipinin nihai programlamasına ilişkin eleştiriler.
14Seçilen bina tipinin nihai programlamasına ilişkin eleştiriler.
 
Kaynaklar:
Pena, W. M., & Parshall, S. A. (2012). Problem seeking: An architectural programming primer. John Wiley & Sons. Panero, J., Zelnik, M., & De Chiara, J. (2001). Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning (p. 1689). McGraw-Hill. Buxton, P. (Ed.). (2018). Metric handbook: planning and design data. Routledge. Iano, J., & Allen, E. (2022). The architect's studio companion: rules of thumb for preliminary design. John Wiley & Sons. Reznikoff, S. C. (1986). Interior graphic and design standards.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftalık konu anlatımları ile aktarılmaktadır. Ayrıca araştırmaya, sınıf içi tartışma ve eleştirilerle interaktif öğrenmeye dayanmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%20
Ödev1%20
Ödev1%20
Final sınavı1%30
Sınıf Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor