Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kamusal Alan Kullanımı | ARCH 371 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler Çevresel psikoloji teorileri ve konseptleri hakkında temel bilgileri kazanacaktır. Bununla birlikte, çevresel psikolojiyle ilgili çevresel haritalama ve Ankara'da kamusal alanda insan davranışı ilişkilerini incelemek için gözlem yapma gibi araştırma yöntemlerini de öğreneceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
AMAÇLAR:
Bu ders, çevresel psikoloji teorileri ve araştırma yöntemlerine giriş niteliğindedir ve bu yöntem ve teorilerin kentsel kamusal alanda uygulama çalışmasını da kapsar. Bu ders öğrencilerin başlangıç seviyede analitik çerçeve ile kamusal alan tasarımını kriitk ve analiz edebilmelerini sağlar. Analitik çerçeve, kentsel kamusal alanın çevresel özelliklerinin insanların bu alanları kullanımını ve aktivitelerinin arasındaki ilişkiyi incelemeyi içerir.
Bu ders, ekolojik perspektif teorisi ve bunun sağladığı zeminle tasarımcılar ve uygulayıcılara fiziki çevreyi nasıl sağlığı ön plana alan ve şehirde yaşayan insanlara yönelik kamusal alan olarak tasarlayacakları konusunda bir çerçeve çizer.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders izlencesinin tanıtımı |
2 | Kentsel kamusal alan, tanımı ve güncel konular. Çevre psikolojisine giriş ve bunun kamusal alan tasarımına uygulanması |
3 | Kamusal alanlar ve bunların sağladığı olanaklar |
4 | Kamusal alanların analizi için araştırma yöntemleri: çevresel haritalama, gözlem, etnografik ve görsel yöntemler |
5 | Sokaklar ve yaya dostu ortamlar (örneğin, ortak alanlar ve konut bölgeleri) |
6 | Kamusal alanı geri kazanmak: kentsel alanları nasıl güvenli, keyifli ve insan etkileşimine uygun hale getirebiliriz? Öğrenciler için saha çalışması. |
7 | Öğrencilerin sunumları |
8 | Ara sınav |
9 | Kamusal alanlara uygulanan biyofilik tasarım |
10 | : Kamusal alanlarda çevresel müdahaleler ve 'kentsel akupunktur' kavramı |
11 | Çağdaş kamusal alan tasarımının eleştirel analizi - Gezi Olayı ve kentsel tasarımın politikası. |
12 | Kamusal alan yapımında aktif katılım – çeşitli bağlamlardan örnekler |
13 | Ankara'da kentlinin etkinlik örüntülerini ve kamusal alan kullanımlarını incelemek. Öğrenciler için saha çalışması. |
14 | Kısa araştırma projesinin sunumu |
|
Kaynaklar: |
Bell, P. A., Greene, t. C., Fisher, J. D., and Baum, A. (2001). Environmental Psychology. (5th edition). Belmont, CA: Thomson/Wadsworth.
Batuman, B., Baykan, A. D., & Deniz, E. (2016). Encountering the Urban Crisis: The Gezi Event and the Politics of Urban Design. Journal of Architectural Education, 70(2), 189-202.
Gehl, J. (1996). Life Between Buildings: Using Public Space. 6th edition. The Danish Architectural Press.
Gibson, J. (1986). The Ecological Approach to Visual Perception. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Goffman, E. (1963). Behavior in Public Spaces. New York: The Free Press.
Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities. New York: Vintage Books.
Kaplan, R., Kaplan, S. & Ryan, R. L. (1997). With People in Mind: Design and Management of Everyday Nature. Washington, DC: Island Press.
Kellert, S. R., Heerwagen, J. H., Mador, M. L. (2008). Biophilic Design: The Theory, Science, and Practice of Bringing Buildings to Life. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Kopec, D. (2006). Environmental Psychology for Design. New York: Fairchild Publications.
Rapoport, A. (2005). Culture, Architecture, and Design. Illinois: Locke Science Publishing.
Sommer, R., and Sommer, B. (2002). A practical Guide to Behavioral Research: Tools and Techniques. New York: Oxford University Press.
Stevens, Q. (2007). The Ludic City: Exploring the Potential of Public Spaces. New York: Routledge.
Whyte, W. H. (1980). The Social Life of Small Urban Spaces. Washington, D.C.: The Conservation Foundation.
Web sites
http://gehlpeople.com/ - Jan Gehl’s web site - Making Cities for People |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, küçük araştırma projeleri, kamusal alanların gözlem, haritalama, kısa filmler gibi görsel yöntemlerin kullanılmasıyla değerlendirilmesi. Öğrencilerin gruplar halinde çalışarak hazırladıkları kamusal alan değerlendirmelerini sunmaları da beklenmektedir. Derste anlatılan araştırma yöntemlerinin anlaşılma durumlaıyla ilgili anlık değerlendirmeler için quizler kullanıcaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
|
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |