PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Osmanlı Mimarisi Üzerine Düşünmek, Okumak, YazmakARCH 3593 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 15-19 yy arasındaki Osmanlı Mimarlık tarihi üzerine genel bilgi edinilmesi
2. Osmanlı mimarlarının farklı dönemlerine eleştirel yaklaşım edinebilme
3. Osmanlı mimarlık tarihindeki gelişmeleri anlayabilme
4. Osmanlı’nın merkez ve periferdeki mimarinin farkını anlayabilme
5. Osmanlı yapılı çevresindeki otorite ve gücün temsiliyetine dair eleştirel düşünebilme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerArch 225
 
Dersin Tanımı:

Bu ön-seminer dersi Osmanlı mimarlığındaki ve Osmanlı kentlerindeki mimarlık kültürü, kentsel formlar, mekanın kullanımı ve temsiliyetine odaklanmaktadır. Bu derste sunulan malzeme 15.yy başlangıcından 19.yy sonuna kadar olan zaman aralığında İstanbul, Bursa, Edirne ve diğer Osmanlı kentlerindeki mimarlık örneklerini içermektedir. Dersin bağlamsal çerçevesini Osmanlı mimarlığı ve yapılı çevresi oluşturmaktadır. Osmanlıdaki kentleşme, temsiliyet, anıtsalllık kavramları diğer kültürler ile mukayeseli olarak tartışılacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin ana kurgusunun, metodunun, amacının ve gererkliliklerinin tanıtılması. Giriş
2Osmanlı imapartorluğunun temelleri, tarihsel arka planı, erken dönem mimari örnekleri ve Bizans mirası üzerine tartışmalar
3İmparatorluk Başkentinin inşaası: 15.yy Bursa ve İstanbul’unun kentsel gelişimi
4Osmanlı külliyeleri üzerinden gücün temsiliyeti, külliyelerin gelişimi
5Sinan dönemi mimarisi ve kenti - 1
6Sinan dönemi mimarisi ve kenti - 1
7Sinan dönemi sanatı
8Taşra kentsel merkezleri: başkentin etkisi ve yerel gelenekler Stil-kanon kavramları üzerine tartışmalar
9Banilik tartışması: 17.yy’daki banilik kavramı ve mekansallığın değişimi
1018.yy Osmanlı Mimarisi – Osmanlı Barok Mimarlığının tanımlanması - I
1118.yy Osmanlı Mimarisi – Osmanlı Barok Mimarlığının tanımlanması - II
1219.yy aydınlanma çağı – Osmanlı İmparatorluğundaki kültürel dönüşüm
1319.yy Osmanlı Mimarlığı – kanon’un devamlılığı yada değişimi
1419.yy Osmanlı Mimarlığı – Osmanlı eyalatelerindeki mimarlık
 
Kaynaklar:
Erzen, J. “Mekan ve Sahneleme: 16. Yüzyılda Osmanlı Mimarisi ve Resim Sanatı” in Osmanlı Mimarlığının 7 Yüzyılı “Uluslarüstü Bir Miras”, İstanbul: YEM Yayınları 2000, pp. 50-55 Erzen, J. Sinan Ottoman Architect an Aesthetic Analysis, Ankara: Metu Faculty of Architecture, 2004, pp. 14-31 Kafesçioğlu Ç., “Reckoning with an Imperial Legacy: Ottomans and Byzantine Constantinople,” in 1453 The Fall of Constantinople and the Transition from the Medieval to the Early Modern Period, A. Kioussopoulou, ed. Rethymnon: University of Crete Press, 2005, pp. 23-46 Kuban D., Osmanlı Mimarisi, YEM: Istanbul, 2007, pp. 61-65 Kuran A., “A Spatial Study of Three Ottoman Capitals: Bursa, Edirne, and Istanbul”, Muqarnas, Vol. 13, 1996, pp. 114-131 Suman, Selva. “Questioning an ‘Icon of Change’: The Nuruosmaniye Complex ant the writing of Ottoman Architectural History”, METU JFA, vol: 28:2, 2011, pp. 145-166. Tanyeli, Uğur. “Osmanlıda Zaman Kavramının Değişimi ve Mimarlık”, Osmanlı Mekanının Peşinde Sınıraşımı Metinler. Ist: Akın Nalça Kitapları, 2015, pp. 174-195 Thys-Şenocak, Lucienne. “The Yeni Valide Mosque Complex at Eminönü”, Muqarnas, vol.15, 1998, pp. 58-70
 
Diğer Kaynaklar:
Aptullah Kuran Mimar Sinan Hürriyet Vakfı Yay. 1986 Doğan Kuban Ottoman Architecture Antiquties Collectors 2010 Godfrey Goodwin A History of Ottoman Architecture Thames&Hudson 2003 Gülru Necipoğlu The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire Princeton University Press 2005 Halil İnalcık An Economic and Social History of the Ottoman Empire Cambridge University Press 1997 Jale Erzen Sinan Ottoman Architect: An Aesthetic Analysis Metu Faculty of Architecture Press 2004
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders öğrencilerin tartışmaya teşvik edildiği teorik bir derstir. Fotoğraf, film ve müzik gibi farklı medyalar ders anlatımında kullanılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%40
Final Sınavı1%40
Ödev10%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor