Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mühendislik Etiği | IE 469 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Profesyonel bir mühendis olarak karşılaşılan etik sorunları formüle etme ve çözme becerilerini edinecekler. |
2. Mesleki etik kodları, mühendislerin sorumluluğu, hesap verebilirlik ve ilgili yasal kavramlar hakkında farkındalık sahibi olacaklar. |
3. Etik sorunları çözerken literatür taraması yapma becerisini edinecekler. |
4. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
5. Etik konuların farkında olacaklar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Öğretim üyesinin onayı |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı basit örneklerin yanı sıra vaka çalışmalarını analiz ederek tipik etik sorunların nasıl formüle edileceğini ve çözüleceğini öğretmektir. Etik problemleri çözmeye yönelik farklı yaklaşımlar ve bakış açıları özetlenmekte ve karşılaştırılmaktadır. Farklı mühendislik alanları için Etik Kodları incelenmektedir. Mühendislik etiğinin temel kavramlarının yanında dahil olan konular: çıkar çatışmaları, menfaat değiştokuşu, risk, güvenlik, sorumluluk, mühendislerin işverenlerine ve toplumlarına karşı yükümlülükleri, fikri mülkiyet hakları, çevresel etki ve çelişen kültürel değerler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mühendislik Etiğine Giriş. Meslekler ve mesleki etik, NSPE (Profesyonel Mühendisler Ulusal Derneği) Etik Kodu ve BER (Etik İnceleme Kurulu). |
2 | Etik problemleri formüle etme ve problem çözme. İlgili ve ilgisiz unsurlar. Hakikat belirsizlikleri. Kavramsal belirsizlikler. Özel ve genel etik sorunlar. |
3 | Etik problemleri çözmek için çizgi çizme tekniği. Çelişen değerler için yaratıcı orta yol çözümleri. |
4 | Kişisel etik ve toplumsal etik. Mesleki etik ile toplumsal etik etkileşimi. Etik problemleri çözmek için faydacı yaklaşım. |
5 | Etik problemleri çözmek için kişiye saygı prensibi. Faydacı ve kişiye saygı yaklaşımları ikilemi. Yaratıcı orta yol çözümleri. |
6 | Mühendislikte sorumluluk. Yükümlülük sorumluluğu, suçlama sorumluluğu ve rol sorumluluğu. Makul özen ve özverili çalışma. |
7 | Bireysel sorumluluk ve hesap verebilirlik, yasal sorumluluk. Sorumluluğun yerine getirilmesine engel olan faktörler. |
8 | Teknoloji ile ilgili etik problemler. Fikri Mülkiyet Hakları. Ticaret ve iş sırları. Özel hayatın ihlali. |
9 | Dürüstlük, bütünlük ve güvenilirlik. Sahtekârlık çeşitleri. Araştırma yaparken sahtecilik ve intihal. Bilirkişilik. Müşteri-profesyonel ilişkilerinde gizlilik. Mühendislerin kamuyu bilgilendirme sorumluluğu. |
10 | Risk, güvenlik, sorumluluk ve mühendislik kodları. Risk değerlendirmesi. Faydacı yaklaşım ve kabul edilebilir risk. Kişiye saygı prensibi ve bilgilendirilmiş onam. Mühendislerin sorumluluğu ve yasal yükümlülükler |
11 | Kuruluşlarda mühendisler. Çalışanlar olarak mühendisler. Yöneticiler ve mühendisler arasındaki bakış açısı farkları. Kritik ve eleştirisiz sadakat. Sorumlu itaatsizlik. |
12 | Mühendisler ve çevre. Mühendislik kodlarında çevre koruma. Mühendislik kodlarında çevre korumaya karşı isteksizlik. Korumaya yasal bakış açısı. |
13 | Ekonomik gelişim ve çevre koruma arasında orta yol. Derece-Zarar kriteri. Çevre korumayla ilgili meslek etiğinin kapsamı. |
14 | Küresel bağlamda uluslararası mühendislik standartları. Çatışan kültürel değerler ve mesleki etik. Rüşvet, gasp, bahşiş ve hediyeler. |
|
Kaynaklar: |
C.E. Harris Jr., M.S. Pritchard, M.J. Rabins, R.W. James, and E.E. Englehardt, Engineering Ethics: Concepts and Cases, Cengage Learning, 2018. |
|
Diğer Kaynaklar: |
(1) C.B. Fleddermann, Engineering Ethics, Prentice Hall, 2011.
(2) M. Martin and R. Schinzinger, Introduction to Engineering Ethics, McGraw-Hill, 2009. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders. Dersler çeşitli sınıf tartışmaları ile yürütülmektedir, bu nedenle öğrenci katılımı önem taşımaktadır. Vaka analizi için öğrenciler takım halinde çalışacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Durum Analizi | 1 | %25 |
Ara sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |