PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kinetik ve İç yapı OluşumuMSE 310324 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Metallerde ve alaşımlarda istenilen mikro yapıyı elde etmek için basit ısıl işlem süreçlerini tasarlayabilirler
2. Metalik sistemlerin katı hal dönüşümünde kinetik ve termodinamik prensipleri uygulayabilirler
3. Çeşitli faz dönüşüm süreçlerini içeren difüzyon mekanizmalarını ayırt edebilirler
4. Yüzey ve arayüzlerin yapı ve termodinamik özelliklerini belirleyebilirler
5. Katı hal dönüşümlerinin reaksiyon hızını tahmin edebilir ve hesaplayabilirler
6. Ağır deforme olmuş metallerin ve alaşımların ısınması sırasında altta yatan mekanizmaları belirleyebilirler
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMSE 204
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Arayüzeyler: sınıflandırma, arayüzeylerin geometrisi ve enerjisi, tane sınırı çökelmesi, arayüzeylerin hareketliliği. Difüzyonun temelleri, çekirdeklenme, büyüme ve faz dönüşümü içeren reaksiyonlarda kinetik. Normal tane büyümesi. Homojen ve heterojen çekirdeklenme. Dönüşüm kinetiği (Zaman-sıcaklık-dönüşüm diyagramları), yaşlandırılabilir alaşımlarda çökelme. Recovery ve yeniden çekirdeklenme.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ara yüzeyler; Ara yüzeylerin sınıflandırılması, geometrisi ve enerjisi)
2Ara yüzeyler; Ara yüzeylerin denge şekilleri (tek ve iki fazlı malzemelerde); Hububat ve tane sınırı ayrımı)
3Ara yüzeyler; Ara yüzeylerin hareketliliği ve tane büyümesi
4Difüzyon (Difüzyonun Atomik Mekanizmaları, İnterstisyel Difüzyon, İkame Difüzyon Atomik Hareketlilik; Tane Sınırları Boyunca Difüzyon, Yüzeyler ve Yersizme)
5Kinetik Teoriye Giriş
6Katılarda Difüzyonel Dönüşümler (Homojen ve heterojen çekirdeklenme)
7Katılarda Difüzyonel Dönüşümler (çökelti büyümesi)
8Katılarda Difüzyonel Dönüşümler (Dönüşüm Kinetiği: TTT Diyagramları)
9Katılarda Diffüzyonel Dönüşümler (Yaş-Sertleşen Alaşımlarda Çöktürme, Spinodal Ayrıştırma Parçacıklarının Coarsening)
10Katılarda Diffüzyonel Dönüşümler (Yaş-Sertleşen Alaşımlarda Çöktürme, Spinodal Ayrıştırma Parçacıklarının Coarsening)
11Toparlanma ve Yeniden Çekirdeklenme (Soğuk çalışmanın depolanmış enerjisi ve tavlama sırasında serbest bırakılması)
12Toparlanma ve Yeniden Çekirdeklenme (Geri Kazanımın Mekanizmaları ve Kinetiği, Nükleasyon ve Yeniden Kristalleşmenin Kinetiği)
13Toparlanma ve Yeniden Çekirdeklenme (Yeniden çekirdeklenme sıcaklığının ve tane büyüklüğünün kontrolü, Sıcak çalışma, doku gelişimi ve ikincil yeniden kristalleşme)
14Toparlanma ve Yeniden Çekirdeklenme (Yeniden çekirdeklenme sıcaklığının ve tane büyüklüğünün kontrolü, Sıcak çalışma, doku gelişimi ve ikincil yeniden çekirdeklenme)
 
Kaynaklar:
1. John D. Verhoeven, Fundamentals of Physical Metallurgy, Wiley, John & Sons, 1975
 
Diğer Kaynaklar:
1. D.A.Porter, K.E.Easterling and Mohamed Sherif, Phase Transformations in Metals and Alloys, Third Edition, Van Nostrand Reinhold International, 2009 2. Robert E Reed-Hill, Reza Abbaschian, Physical Metallurgy Principles, R E Reed-Hill/Abbaschian, 1991
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, haftada üç saat ve bir saatlik soru çözümü dersi ile tasarlanmıştır. Bu saatler teorik altyapıyı sağlamak ve öğrencilerin anlama düzeyini arttırmak için kullanılacak ve ders kitabı ve verilen referans kitaplardan yapılacaktır. Ders, önemli materyallerin altını çizerek okunarak materyallerinin eleştirel gözden geçirilmesi olacaktır. Okuma saatinde belirli örnekler verilecek ve her hafta konuyla ilgili sayısal örnekler çözülecektir. Kapsanan konulardan kaynaklanan problemlerle ilgili bazı ödevler olacaktır ve öğrencilerin çabaları sınavlardaki bilgilerini test ederek puanlandırılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%5
Ara sınav2%50
Final sınavı1%35
Proje1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor