PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Faz DiyagramlarıMSE 309313 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Termodinamik ilişkiler açısından faz dengesi ile ilgili temel kavram ve tanımları tanımlayabilirler
2. G-T eğrilerini kullanarak kompozisyon-sıcaklık diyagramlarını çizebilirler
3. Malzeme Bilimi ve Mühendisliğinde temel kavramları uygulayabilirler
4. Tekli, ikili ve dörtlü sistemleri karşılaştırarak ve yorumlamak için sıcaklık ve kompozisyon diyagramlarını tanımlayabilirler
5. Basınç-sıcaklık diyagramlarını inceleyerek malzemelerin stabilite koşullarını belirleyebilirler
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMSE 204
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Temel kavramların tanımı(çözünürlük, bileşen, denge, faz). Faz diyagramlarına giriş ve termodinamik temelleri. Tek bileşenli sistemlerde faz ilişkileri, iki bileşenli izomorf sistemler, sabit reaksiyon içeren iki bileşenli sitemler. Üç ve dört bileşenli sistemler; sıvı ve katı yüzeylerin izdüşümü, Alkamed çizgileri, uyumluluk üçgenleri, üçlü sabit reaksiyonlar, denge kristalleşme yolları, üçlü sistemlerde sabit sıcaklık kesitleri ve dikey ikili sistem kesitleri.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş. Malzeme bilim ve mühendisliğinde faz diyagramlarının önemi. Termodinamik ve faz diyagramları arasındaki ilişki tartışılır.
2Faz diyagramları ile ilgili tanımlar ve kavramlar (sistem, faz, denge, bileşen, çözünürlük, faz kuralı)
3Termodinamik faz diyagram ilişkileri
4Tekli sistemler; basınç-sıcaklık diyagramları, faz ilişkileri, bazı izomorf sistemlerin örneklenmesi, problem çözme
5İkili sistemler; Giriş, kompozisyon-sıcaklık diyagramları (kompozisyon tanımı, çözünürlük, kol kuralı)
6İkili sistemler; ısıtma ve soğutma sırasında mikroyapısal, bileşim, faz miktarı analizi. Katı çözeltilerin oluşumu ve intermetallikler, problem çözme
7İkili sistemler; Ortak ikili sistemlerde kaldıraç kuralı ve mikroyapısal analizin uygulanması.
8Farklı katı çözeltiler, bileşikler, reaksiyonlar, vb. içeren ikili sistemlerin incelenmesi, problem çözme
9Dörtlü sistemlere giriş; Kuaterner sistemlerde bileşimin belirlenmesi, alkanid hatlarının açıklanması, uyumluluk üçgenlerinin belirlenmesi ve kristalleşme bölgeleri, üçlü değişmez tepkimeler
10Problem çözme (Dörtlü sistemler)
11Dörtlü sistemler; izotermler, kuaterner sistemlerin ikili kesitleri, kuaterner sistemlerin ısınması ve soğutulması sırasında mikroyapısal ve kompozisyon analizi
12Dörtlü sistemler; Yaygın olarak kullanılan dörtlü sistemlerde mikroyapısal analiz ve faz hesaplamaları.
13Dörtlü sistemler; a) Dört ve çok bileşenli sisteme giriş b) Yaygın olarak kullanılan dörtlü ve altı bileşenli sistemlerde faz hesaplamaları
14Problem çözme (dörtlü sistemler), faz diyagramlarının uygulamalarının tartışılması
 
Kaynaklar:
1. Bergeron C.G. & Risbud S. H. Introduction to Phase Equilibria in Ceramics The American Ceramic Society, Inc. 1984
 
Diğer Kaynaklar:
1. Clevinger, M.A. Phase Equilibria Diagrams The American Ceramic Society, Inc 1996
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders haftada üç saat olarak tasarlanmıştır. Ders saatleri teorik altyapıyı sağlamak ve öğrencilerin anlama düzeyini arttırmak için kullanılacaktır. Öğrencilerin okuma ödevlerini önceden yaparak derse hazır olması beklenir. Faz dengesinin önemli noktalarının gözden geçirilmesinde, belirli örnekler vererek sayısal örnekleri çözülmesinde dersler kritik öneme sahiptir. Öğrencilerin problem çözmede yardımcı olacak ders saatleri ve çalışma saatleri olabilir. Konuları net bir şekilde kapsayacak ödevler de olacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev7%10
Ara sınav2%50
Final sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor