Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Biomimik Tasarım | IAGR 538 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Alternatif tasarım referansları olarak doğal ve ekolojik sistemlerin temelleri araştırılmaktadır. |
2. İşlerin doğada çalışma şekli tasarım sürecinde taklit edilir. |
3. Alan gezilerinde uygulamalı olarak yeni tasarım fırsatları keşfedilmektedir. |
4. Mimari uygulama ile ilgili etkin kaynak yönetimi ilkeleri tanıtılmaktadır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Tasarım ve mühendislik öğrencileri için, teorik ve uygulama temelli bir derstir. Geniş bir bağlamda doğal, ekolojik ve çevresel sistemlerin temellerini tanıtmaktadır. Ders, ekosistemlerin bileşenleri arasında (canlı organizmalar, iklim ve kimyasal çevre) bütünleşmeye odaklanmaktadır. Bu dersin nihai amacı, öğrencileri doğal sistemlerin bütünleyici süreçlerini tasarım ve yaratma uygulamalarına dahil etmeye teşvik etmektir.
Doğanın tasarıma ilham veren ilkeleri; formlar, süreçler ve sistemlerin tasarıma aktarımı; mimarlık ve iç mimarlıkta uygulamalar; araştırma tabanlı grup çalışmaları ve proje üretimi ile desteklenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş-biomimicry-biomimesis-biophylic |
2 | Biyomimikriye Genel Bakış+Biyomimikrinin tanımı ve ilkeleri |
3 | Doğada Biyomimikri+Çeşitli ekosistemlerin keşfi+Başarılı biyolojik adaptasyonların vaka çalışmaları+Doğada sürdürülebilirlik ve verimlilik üzerine tartışma |
4 | Biyofilik Tasarıma Giriş-Biyofilik tasarımın tanımı ve ilkeleri-Biyofilik tasarımın tarihsel bağlamı ve evrimi-İnsan refahı için faydaları |
5 | Biyolojiden esinlenen Tasarım Süreci - Biyomimetik tasarımın adımları - Doğayı gözlemleme ve ondan öğrenme yöntemleri - Başarılı biyomimetik ürün örnekleri |
6 | Teknolojide Biyomimikri - Çeşitli endüstrilerdeki uygulamalar (örn. robotik, malzeme, enerji) - Biyomimetik tasarımda etik hususlar - Zorluklar ve gelecek beklentileri |
7 | Biyofilik Tasarım Unsurları - Biyofilik tasarımın 14 modeline giriş - Biyofilik unsurları içeren vaka çalışmalarının analizi - Biyofilik özelliklerin belirlenmesine yönelik interaktif alıştırmalar |
8 | ARA SINAV |
9 | Biyomimikrinin ileri konuları - Biyomimikri ve Sürdürülebilirlik - Çevresel etki değerlendirmeleri - Biyomimetik tasarımda yaşam döngüsü analizi - Döngüsel ekonomide biyomimikrinin rolü |
10 | Araştırma ve İnovasyonda Biyomimikri - Güncel araştırma trendleri - Biyologlar ve tasarımcılar arasındaki işbirlikleri - Son teknoloji biyomimetik projelerde vaka çalışmaları |
11 | Biophilic Urban Planning - Creating nature-rich urban spaces - Green infrastructure and city planning - Case studies of biophilic cities |
12 | Biyofilik Tasarımın Kültürel ve Sosyal Etkileri - Kullanıcılar üzerindeki psikolojik ve fizyolojik etkiler - Kültürel uygunluk ve küresel benimseme - Kapsayıcı tasarım ve erişilebilirlik |
13 | Öğrenci sunumları |
14 | Öğrenci sunumları |
|
Kaynaklar: |
Haftalık okuma materyalleri öğretim elemanı tarafından sağlanmaktadır. |
|
Diğer Kaynaklar: |
* William Myers, Paula Antonelli, Biodesign, Nature Science Creativity, Thames & Hudson, Limited, 2014
* Benyus, J. (1998). Innovation Inspired by Nature: Biomimicry. New York: William Morrow & Co.
* Pawlyn, M. (2011). Biomimicry in Architecture. Marylebone: RIBA Publishing.
* Yıldırım, S. (2020). Biyomimetrik yaklaşımlar bağlamında günümüzde yapı malzemesi kullanım ölçütleri. Master Tezi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü, 55-83. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze eğitim |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sözlü Sunum | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 3 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 4 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 3 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 3 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 2 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 3 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 4 |